Jan Gielen en Maikel Hetterscheid maakten de overstap

Van autogarage naar fietsenwerkplaats



Waar vind ik gekwalificeerde medewerkers voor de werkplaats? Nou, misschien wel bij garagebedrijven; de komst van de elektrische auto zorgt daar op termijn voor minder werk en lang niet elke monteur wordt blij van een elektrische auto. Jan Gielen en Maikel Hetterscheid maakten de overstap van de auto’s naar de fietsen.

Lees verder 


Jan Gielen: ‘Geen seconde spijt van de overstap’  

Jan Gielen (34) volgde een opleiding tot automonteur en werkte vervolgens lange tijd als planner/receptionist bij een autobedrijf. Op zoek naar mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen, begon hij vorig jaar bij Dekkers Tweewielers in Wanssum als onderhoudsplanner/monteur. Een overstap waar hij nog geen seconde spijt van heeft gehad.

 

Jan Gielen: “In het eerste gesprek met Rob Dekkers was er al meteen veel enthousiasme van beide kanten en werd het mij nóg duidelijker dat de fietsbranche een sportieve, gezonde branche is. Inmiddels heb ik dat aan den lijve ondervonden. Mensen zijn graag buiten, in beweging, in de natuur. Op een fiets komt dat allemaal samen. Vergeleken daarbij is een auto eerder iets noodzakelijks, bijvoorbeeld om naar het werk te rijden. Je merkt dat ook aan klanten: ze geven liever geld uit aan een fiets omdat ze voor hun hobby graag wat over hebben. Een auto-onderhoud kost al snel honderden euro’s en dat doet pijn in de portemonnee, terwijl je amper merkt dat er aan de auto gesleuteld is. Een fiets die opnieuw goed schakelt en remt en geen geluid meer maakt, dat voel je direct.”

Jan Gielen

Jan Gielen maakte in 2020 vanuit de autogarage de overstap naar Dekkers Tweewielers. “Naast een basistraining van vier dagen heb ik ook bijscholing gekregen over klantbenadering en werkplaatsefficiëntie.” Vanuit zijn vorige baan ziet Jan Gielen heel goed de verschillen tussen de auto- en de rijwielbranche. “De autobranche is veel verder in haar onderdelenbevoorrading. Daar krijg je meerdere keren per dag parts. Een fietsdealer krijgt eens per week onderdelen.”

Duidelijke verschillen tussen de branches

“Mijn overstap ging prima. Naast een basistraining van vier dagen over de fiets in Nieuwegein heb ik ook bijscholing gekregen over klantbenadering en werkplaatsefficiëntie. Ik heb daar veel van opgestoken, vooral hoe je de juiste mindset richting de klant behoudt. Dat is in deze sector belangrijker dan bij een autobedrijf, omdat de toeloop van klanten veel groter is. Reparaties van en onderhoud aan een fiets kosten niet zo veel tijd als bij een auto. Je kunt op een dag wel 60-70 fietsen verwerken, terwijl dat bij auto’s 10-15 stuks is. Er is veel meer klantcontact en dat heeft gevolgen voor de planning. Daar moet je op de juiste manier mee omgaan, zeker in het hoogseizoen.”

“Voor mij heeft de overstap geweldig uitgepakt”, vertelt Jan Gielen. “Ik ontvang mensen aan de servicebalie. Kleine herstellingen tot maximaal 15 minuten doe ik ter plaatse zelf, de rest plan ik in. In het laagseizoen draai ik productie in het onderhoudswerk. Ik kan mijn ei kwijt in het contact met klanten en daarnaast terugvallen op mijn technische achtergrond. Ideaal!”


Jan Gielen

Auto’s zijn veel complexer

Een duidelijk verschil tussen fietsen en auto’s is dat auto’s een complexere techniek en elektronica hebben. Jan Gielen: “Een storingsspecialist bij trucks moet kundiger zijn dan een e-bikespecialist, en dat vertaalt zich ook in de salariëring. Ten slotte voelde ik in de autowereld meer een 9-tot-5-mentaliteit, en dat is in de fietssector veel minder het geval. Je wordt vanzelf fiets-enthousiast als je hier werkt, en je doet ook buiten het werk om dingen samen met collega’s. Al kan dat natuurlijk ook liggen aan het bedrijf, in plaats van aan de sector.”

Maikel Hetterscheid: ‘Ik kom blij thuis’

Maikel Hetterscheid (49) reed 23 jaar lang met de auto naar zijn werk als werkplaatschef bij Volvo-dealer Harrie Arendsen. Sinds 1 maart van dit jaar gaat hij op de fiets naar het werk en is hij aan de slag in de fietswerkplaats van Pedaleur Bikes in Velp, één van de twee fietsenwinkels van Harrie Arendsen. Maikel is een blij man.

 

Maikel Hetterscheid: “Lang geleden ben ik bij Harrie Arendsen in dienst gekomen als automonteur. Ik ging één dag per week naar school en werkte daarnaast vier dagen per week in de werkplaats. Gedurende de jaren ben ik doorgegroeid naar de functie van werkplaatschef. Ik draaide 50% mee in de productie, en 50% van de tijd was ik allerlei zaken aan het coördineren. Ik had vier teams van twee man onder mij; ik hield de werkplanning bij, controleerde de kloktijden, de bezettingsgraad, de facturatie, het teamtarget-bord, ik leidde de dagelijkse meeting en evalueerde op maandag de nieuwste weekcijfers. Dat heb ik tot maart jongstleden gedaan, maar ik merkte al langer dat een en ander me zwaarder begon te vallen.”

Maikel Hetterscheid

Maikel Hetterscheid werkte bij de autotak binnen Harrie Arendsen. Hij kreeg de mogelijkheid om een soort van stage te lopen bij de Pedaleur Bikes in Velp. De stage werd een succes, Maikel werd fietsmonteur. Wat Maikel opvalt is dat fietsklanten minder haast hebben dan autoklanten: “Een auto moet liever gisteren dan vandaag nog hersteld worden, bij een fiets is die druk veel minder hoog.” 


Maikel Hetterscheid

“De techniek bij fietsen is een stuk minder complex dan bij auto’s. Een foutcode achterhalen bij een fiets is veel eenvoudiger. Wat prettig is bij de autobranche, is dat je een klant vaak dezelfde dag weer op weg kunt helpen. Je bestelt het benodigde onderdeel, dat wordt binnen een paar uur geleverd, en hup, de herstelling kan worden uitgevoerd. Bij fietsen moet je langer wachten op onderdelen. Verder zijn bij beide bedrijfstakken de klanten best kritisch, maar fiets-klanten zijn relaxter. Wellicht mede omdat de bedragen voor service en onderhoud ook veel lager liggen. De auto is een werkmiddel, de fiets is hobby.”


Hoge werkdruk

In mei 2018 werd bij Maikel Hetterscheid Parkinson vastgesteld. “In combinatie met de toch hoge werkdruk en het gegeven dat ik in de werkplaats als spin in het web fungeerde, bewoog dat ertoe om uit te kijken naar een andere functie. In samenspraak met Harrie Arendsen heb ik de mogelijkheid gekregen om een soort van stage te lopen bij de Pedaleur Bikes in Velp. Om te kijken of dat me zou passen. Hobbymatig kluste ik thuis al wel eens aan fietsen, en ik rijd ook elk weekend met mijn mountainbike. Er liep een vacature bij Pedaleur Bikes maar als de stage me goed zou bevallen, zou ik voorrang krijgen. En aldus geschiedde.”

 

Bevalt prima

“Hoewel ik nog maar kort aan de slag ben, bevalt de nieuwe baan me prima. Van mijn kinderen hoor ik ‘dat papa blijer thuis komt’, dus ook mijn omgeving merkt het op. Veel heeft ermee te maken dat het werk in een fietswerkplaats fysiek een stuk minder zwaar is dan in een autogarage. Het maximale gewicht dat ik hier moet tillen, is een e-bike van 25 kg. Bij auto’s en bestelwagens heb je te maken met bijvoorbeeld zware 22 inch wielen. Daarnaast hebben fietsklanten minder haast: een auto moet liever gisteren dan vandaag nog hersteld worden, bij een fiets is die druk veel minder hoog.”


Kies je abonnement

Van autogarage naar fietsenwerkplaats

11/12
Loading ...