Advertorial

Nieuwe KMC-leeromgeving maakt ‘bijscholing’ flexibeler

KMC Chain Europe geeft haar distributeurs en retailers extra munitie om succesvol te zijn met de verkoop van KMC-kettingen en toebehoren. Sinds kort heeft het Friese bedrijf een digitale leeromgeving, te vinden op het online platform Myagi. Op die manier wil KMC de merk- en productkennis bij zakelijke relaties vergroten.

Lees verder 



Al langer verzorgt KMC trainingen. In samenwerking met onder meer Kruitbosch en Juncker werden er in de loop der tijd fysieke trainingen verzorgd voor retailers. Ook sloeg KMC eerder de handen ineen met Enviolo voor een presentatie en technische workshop. Toen het coronavirus om de hoek kwam kijken, verplaatsten de trainingen zich naar het digitale domein.

 

Contact met klanten

“We wilden heel graag nauwer met klanten in contact komen. Niet alleen met de distributeurs, maar zeker ook met de winkels. Ons netwerk wordt echter steeds groter. Dan wordt het telkens wat lastiger om persoonlijk contact te maken en om dat vervolgens vol te houden – dat merken we al een paar jaar. Door corona hebben we als het ware een duw in de rug gekregen om meer online te doen”, zegt marketingmanager Sylvie Bakker van KMC. “Als een klant dat vraagt, verzorgen we digitale trainingen. Maar belangrijker nog is dat we ons vorig jaar oktober hebben aangesloten op het leerplatform Myagi. Op die manier bouwen we iets blijvends op. Onze instructievideo’s zijn daar op ieder ogenblik gratis beschikbaar, zowel voor distributeurs als voor retailers. Dat maakt het veel flexibeler.”

Ongoing process

Op dit moment staat er een vijftiental video’s online. Die zijn in meerdere talen beschikbaar, waaronder in het Nederlands. Bakker: “We hebben een item over bijvoorbeeld KMC, de missing links (de onderdelen die gebruikt worden om kettingen aan elkaar te bevestigen, red.), de garantieafhandeling en technische vaardigheden. Tevens is er een kanaal over complete aandrijfoplossingen, want we bieden ook tandwielen aan voor e-bikes. Er komen uiteraard steeds weer nieuwe video’s bij, het is een ongoing process.”

KMC

Positieve feedback

Bij de totstandkoming van het digitale leerprogramma is KMC niet over één nacht ijs gegaan. “We hebben de video’s eerst aan een aantal klanten getoond, de distributeurs. Zij hebben ons feedback gegeven. Daarna hebben we een groep retailers betrokken in het proces. Zij waren er zeer geïnteresseerd in en positief over de inhoud. Aan de hand van de feedback hebben we de eerste video’s opnieuw gecreëerd. Daarna zijn we echt live gegaan”, legt Bakker uit. Op dit moment brengt KMC de digitale leeromgeving bij zo veel mogelijk winkels onder de aandacht. Onder andere via haar eigen website en direct mailings van distributeurs. “De enige drempel voor beginners is dat zij een account moeten aanmaken. Daarna gaat het eigenlijk vanzelf”, zegt Bakker. “De reacties zijn zeer positief. Met name na de lancering van een nieuwe video is er een piek in het aantal bezoekers. Maar we zien dat er eigenlijk continu leven op ons Myagi-platform is. Zelfs met de feestdagen logden mensen in.”

 

Fysieke training blijft

KMC staat open voor suggesties voor nieuwe videothema’s van retailers. “We willen onze doelgroep zo goed mogelijk bedienen”, stelt Bakker. “Als straks de coronacrisis voorbij is, zal de digitale leeromgeving op Myagi blijven bestaan, dit is geen tijdelijk iets. Het is immers prettig dat distributeurs en retailers op zelf gekozen momenten bij de inhoud kunnen. Maar voor de interactie zijn en blijven de fysieke trainingen ideaal. Dat geldt ook voor de beurzen, evenementen en huisshows van onze klanten.”

 

Ga naar de online trainingen van KMC Chain Europe   


Van het autogarage naar de tweewielerwinkel

KMC

10/12
Loading ...