10 redenen waarom medewerkers vertrekken

Bedankt en tot ziens baas!

 

Die goedgeschoolde, ervaren medewerk(st)er wil je niet kwijt. Zeker nu niet. Toch is de kans niet ondenkbeeldig dat hij of zij de biezen pakt. In dit artikel zetten we tien redenen op een rij waarom werknemers hun werkgever vaarwel zeggen. Doe je voordeel met deze kennis en houd die gewilde medewerker vast!

Lees verder 

Waarom medewerkers vertrekken_713

10 redenen

menu thumb advertorial

1. Omdat mijn passie is verdwenen

Steeds vaker gaan werknemers op zoek naar heel ander werk. Omdat ze het besef krijgen dat ze dit werk niet meer tot hun pensioen willen doen, of omdat hun hart niet meer bij het werk ligt.


menu thumb videopagina

2. Omdat ik geen ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden heb 

Betrokken en gepassioneerde medewerkers zijn vaak leergierig en willen nieuwe dingen leren. Krijgen ze die gelegenheid niet? Dan gaan ze op zoek naar een werkgever die dat wel biedt.


menu thumb advertentie

3. Omdat ik te weinig waardering en feedback krijg

Erkenning voor het werk dat ze leveren en waardering in de vorm van een compliment of een schouderklopje: veel werknemers vinden gezien en gehoord worden veel belangrijker dan geld. Bij onvoldoende aandacht is vertrek een stap dichterbij.


menu thumb artikel 5 foto ankeilers

4. Omdat de werkdruk structureel te hoog is

Incidenteel overwerken is natuurlijk geen probleem. Maar wanneer er structureel een beroep wordt gedaan op de vrije tijd van werknemers, raakt de balans tussen werk en privé verstoord. De motivatie verdwijnt bij een niet-aflatende stroom werk die door te weinig mensen moet worden gedaan.


Smiley

5. Omdat onduidelijk is wat van mij wordt verwacht

Weet de werknemer wat de werkgever van hem of haar verwacht? Wat zijn of haar rol binnen het bedrijf is? Wanneer hij of zij bij moet springen in de winkel of juist in de werkplaats? Wanneer dit niet helder is, er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt, werkt dat niet prettig. Het kan de werknemer frustreren.


Smiley COPY

6. Omdat mijn baas totaal niet flexibel is

Of het nu gaat om winkelsluiting tijdens de zomervakantie, het opnemen van vrije dagen en overuren of een bezoek aan de tandarts: een werknemer is vaak gebonden aan de openingstijden van een winkel. Moet een werknemer altijd rekening houden met de strenge eisen van een werkgever? Er is altijd wel een werkgever die hier anders over denkt.


Smiley 7

7. Omdat ik niet door een deur kan met mijn leidinggevende

Een respectvolle omgang en open communicatie. Dat zijn de twee belangrijkste pijlers voor een goede relatie tussen werkgever en werknemer. Waardering voor elkaars standpunten waarin zaken benoemd kunnen worden zorgen voor een goede arbeidsrelatie.


Smiley 8

8. Omdat we als collega’s geen team vormen

Is het team geen geoliede machine? Loopt een collega de kantjes ervan af? Of is juist iemand heel dominant? Wanneer een werknemer daar dagelijks mee te maken heeft, zonder dat wordt ingegrepen, dan verdwijnt de loyaliteit en de arbeidsvreugde.


Smiley 9

9. Omdat ik geen toekomstperspectief zie

Vrijwel alle werknemers willen zekerheid. Wanneer een bedrijf niet stabiel is of hierover niet duidelijk communiceert, dan zal een werknemer kiezen voor een bedrijf dat meer zekerheid biedt.


Smiley 10

10. Omdat mijn meedenken niet wordt gewaardeerd

De meest waardevolle medewerkers zijn de betrokken medewerkers. Zij brengen nieuwe ideeën, komen met suggesties en denken mee. Met deze ideeën moet wel iets worden gedaan, er moet in ieder geval naar geluisterd worden.


Functioneringsgesprek

Waarom medewerkers vertrekken

6/12
Loading ...