In de voorgaande artikelen vertelden we je hoe je de juiste mensen op het spoor komt, aan je bindt en hoe je je bedrijf boeiend houdt voor je medewerkers. Denk je nu ‘dat loopt wel los, we schakelen met z’n allen wel een tandje bij’, sta dan niet vreemd te kijken als het werk niet meer af komt met dit als gevolg:
Lees verder
Wanneer de druk op werknemers wordt opgevoerd, ontstaan vaker fouten. De balans tussen zorgvuldigheid en snelheid bij reparaties raakt verstoord. Er is bovendien minder tijd om voor klanten dat extra stapje te zetten. Bedenk dat de klant een dalend serviceniveau niet ontgaat.
Meer doen met minder mensen levert vaak meer stress op. Een klant merkt dit altijd. Wanneer de prijs-kwaliteit niet meer in orde is of wanneer klanten onvoldoende aandacht krijgen, zijn ze snel vertrokken. En hoe zit het trouwens met uw bijverkopen tijdens drukte?
Al is een techneut nog zo goed bestand tegen een hoge werkdruk… als deze werkdruk blijvend is, zal ook hij of zij op een andere manier gaan werken. Sneller werken betekent vaak minder zorgvuldigheid. En meer klachten betekent meer tijd voor het herstellen ervan.
Gaan werknemers zien dat hun werkdruk structureel is? Kan een werknemer niet meer instaan voor de kwaliteit van zijn werk? Of blijft de waardering en de beloning achterwege? Dit zijn interessante tijden voor werknemers om de overstap naar een andere werkgever te maken.
Wanneer de druk voelbaar wordt opgevoerd, wanneer werknemers het werk letterlijk zien opstapelen, wanneer overuren structureel worden en niet meer incidenteel zijn, dan kunnen werknemers overspannen raken. Ziekteverzuim en uitval zijn de gevolgen.
De dag staat volgepland met reparaties die dezelfde dag nog af moeten, want aan het einde van de dag komt een klant zijn fiets weer ophalen. Vaak wordt voorrang gegeven aan het werk in de werkplaats, terwijl de klant die de showroom of winkel binnenkomt dan maar even moet wachten. Accepteren ze dat? En bedenk dat een klant aandacht wil, zijn probleem wil uitleggen. Maar zonder een luisterend oor is uw bedrijf niet veel meer dan een webshop.
Een logische, maar veelgemaakte fout. De fase van delegeren is voorbij, slimmer werken lost niets op en klanten blijven maar komen. Dus steekt u als ondernemer maar ‘een paar extra uurtjes’ in uw bedrijf. “Het is maar een tijdelijke oplossing hoor, tot we iemand gevonden hebben.”