Het aantal vacatures in de fietsenbranche groeit. Maar steeds meer werkgevers hebben moeite die in te vullen. Prangende vraag is waar je de juiste mensen vindt? Maar zeker zo belangrijk is hoe jij als werkgever laat zien dat je voor hen de juiste partij bent? Paul Wagenaar en Robin van Helden constateren dat een mentaliteitsverandering nodig is.
Paul Wagenaar – commercieel trainer en loopbaancoach bij onder andere OOMT – ziet met de komst van de elektrische fiets een nieuw type medewerker in een fietsenzaak verschijnen. “Het sleutelen aan deze e-bikes is door de accu’s en elektrische techniek ingewikkelder geworden. En denk ook aan de ontwikkelingen die de techniek van deze fietsen complexer maken, zoals hydraulische schijfremmen en elektronisch schakelen. Dat zijn complexere werkzaamheden, waarbij je echt kennis van zaken moet hebben.” Ook commercieel – zo ziet Wagenaar – worden andere vaardigheden gevraagd, bijvoorbeeld bij klantcontact en verkoop.
Meer technisch onderlegd, maar ook meer vaardigheden op verkoopgebied; Paul Wagenaar ziet dat die twee ontwikkelingen eruit springen als het om nieuw personeel gaat. Om die mensen te vinden zouden retailzaken in de eerste plaats goed contact moeten onderhouden met ROC’s en zorgen dat hun actuele stage-aanbod goed zichtbaar is op verschillende media. “Zet daarbij helder uiteen wat je als werkgever kunt bieden, maar ook wat je van de toekomstig werknemer verwacht. Schep duidelijkheid.”
Veel retailers zoeken zelf naar nieuw personeel. Belangrijk is dat ze hierin wat meer out-of-the-box gaan denken, aldus Wagenaar. “Ze zoeken nog te vaak de monteur die ook een beetje klanten kan helpen. Dat zou je kunnen omdraaien. Zoek ook naar commercieel onderlegde mensen die een beetje kunnen sleutelen en leid die verder op in je zaak. Zo boor je een veel groter arsenaal potentiële arbeidskrachten aan. Ik zie het zoeken naar personeel wel eens als het A-team. Totaal verschillende karakters die samen sterk staan. Zoek dus vooral mensen die jou versterken, niet zozeer mensen die hetzelfde zijn als jij.”
Ook voor scholen ligt er een uitdaging; jongeren enthousiast maken voor het fietsenvak. “Maar dat is nog best een uitdaging”, ziet ook Paul Wagenaar. “Wanneer je als jongere op een open dag een grote BMW ziet of een e-bike, dan kiest de scholier toch vaker voor die BMW.” Wat Wagenaar opvalt, is dat hij steeds meer zij-instromers in de fietsenwinkel aantreft. “Mensen die bijvoorbeeld vanuit fietsverenigingen komen en het leuk vinden om te sleutelen. Die hebben echt al hart voor het vak. Contact met dat soort clubs is dus ook belangrijk voor retailers.”
Het is volgens Paul Wagenaar essentieel om vacatures goed weg te zetten. “Zet een vacature niet alleen op je eigen website, maar ook op sites als indeed.nl en op bijvoorbeeld de vacaturepagina van Tweewieler. “En denk ook aan sociale werkplaatsen. De Tweewieler Academy zet bijvoorbeeld samen met het UWV heel wat projecten op. Kijk daar eens goed rond, daar worden heel veel mensen opgeleid voor het fietsenvak. En je kunt natuurlijk altijd informeren bij collega’s of die misschien toevallig een mannetje teveel op de loonlijst hebben staan.”
Robin van Helden is manager salaris- & HR-advies bij H&L Accountants. Ook hij heeft veel te maken met de tweewielerbranche. “Uiteraard kan er op de ‘ouderwetse’ wijze geadverteerd worden, maar steeds vaker zien we dat personeel via het eigen netwerk of sociale media wordt gevonden. Mocht je het daarnaast interessant vinden om met leerlingen te werken, zorg dan dat je een erkend leerbedrijf bent en zoek samenwerking met een opleider in de buurt.”
Er zijn voldoende MBO-opleidingen die goed aansluiten bij de praktijk. Deze opleidingen worden veelal via een beroepsbegeleidende leerweg (BBL) aangeboden, waardoor de werknemers één dag in de week leren en de overige dagen van de week werken. Het geleerde kan dan dus direct in de praktijk worden uitgevoerd. Voor werkgevers is dit extra interessant, omdat voor dergelijke werknemer jaarlijks een mooie subsidie kan worden gekregen.”
Neem je een nieuwe medewerker aan, zorg dan dat hij of zij zich gewaardeerd voelt en weet waar hij of zij aan toe is. Paul Wagenaar: “Veel zaken nemen mensen aan op het moment dat het eigenlijk al te druk wordt. Gevolg is dat nieuwe werknemers niet goed worden ingewerkt en te gehaast zonder de nodige begeleiding aan het werk worden gezet. Dat voelt niet goed. Zorg dus dat je je mensen aanneemt als het nog relatief rustig is zodat je ze voldoende structuur en ondersteuning kunt bieden. Op die manier zijn ze er klaar voor als ze echt aan de bak moeten. En spreek ook verwachtingen naar elkaar uit en geef de werknemer de ruimte om zich te ontwikkelen. Fouten maken hoort daarbij.” Heb je het als werkgever te druk om de nieuwe medewerker goed in te werken, dan kun je dat volgens Wagenaar het beste uitbesteden.
Robin van Helden ziet dat in de branche veel gebruik wordt gemaakt van personen die opgeleid dan wel omgeschoold willen worden. “Wanneer je als werkgever bereid bent om te investeren in deze werknemers – bijvoorbeeld door hen intern goed te begeleiden en/of hun opleiding te faciliteren – kun je na het opleidingstraject nog jaren plezier hebben van deze werknemers. Ze zijn ook vaak loyaal, omdat veel in hen is geïnvesteerd en in veel gevallen wordt dat terugbetaald in de vorm van goed werk en betrouwbare mensen.”
Als een nieuwe werknemer op zijn plek zit en het team versterkt, zal dat de efficiëntie en kwaliteit van de fietsenzaak in zijn geheel ten goede komen, denkt Wagenaar. “En die kwaliteit praat zich rond. Goede mensen, mooie merken, een goed ingerichte werkplaats met goed gereedschap. Met als gevolg dat mensen bij jou in de zaak willen werken. Die investering die je aan het begin van het traject doet, betaalt zich zo terug.”