Meer geld verdienen met je werkplaats

Waar komt de winst van jouw zaak vandaan? Erik-Jan Brunninkreef, manager Retail Services & Concepten bij Shimano, kan het ondernemers wel vertellen: “steeds meer uit service en onderhoud. En dat vraagt om een professionele, efficiënt ingerichte werkplaats.” In dit artikel laat Erik-Jan zien hoe zo’n (mobiele) werkplaats in elkaar steekt.

Lees verder 


Shimano Benelux staat steeds vaker als partner tussen de tweewielerspecialisten. Ze wil retailers in de branche klaarstomen voor ontwikkelingen die komen. Vanuit die gedachte introduceerde het bedrijf drie jaar geleden het werkplaatsprogramma, waarmee van de werkplaats een grotere inkomstenbron wordt gemaakt. Daarbij verbetert de uitstraling en wordt de werkplaats een professioneel visitekaartje.

 

Het belang van de werkplaats groeit snel

Erik-Jan Brunninkreef: “Zijn er nu nog tweewielerzaken waar de omzet voor het grootste deel uit de verkoop van fietsen komt; binnen afzienbare tijd ligt de verhouding tussen omzet uit fietsverkoop en onderhoud naar verwachting heel anders. Fietsen en zeker e-bikes zijn servicegevoelig.” Shimano heeft via evenementen, beurzen en social media zelf ook contact met consumenten. “We willen hen met hun technische vragen doorverwijzen naar een professionele werkplaats met gekwalificeerde technici. Vandaar ook dat een professioneel opgezette werkplaats een belangrijke vereiste is voor tweewielerzaken die Shimano Service Center willen worden. Daarvan hebben we er op dit moment 134 in Nederland en België.”


Foto in kolom- 6:4 verhouding

Wat levert een professionele werkplaats méér op?

Elke zaak is anders en dus verschilt ook het voordeel per project. Erik-JanBrunninkreef: “We hebben zeventig werkplaatsprojecten uitgevoerd en nog geen retailer gehad die zei: ‘Ik heb spijt van de investering. Bij vrijwel alle projecten hebben we na oplevering drie ontwikkelingen vastgesteld: allereerst zijn vaste klanten onder de indruk en worden meer aan de zaak gebonden. Ten tweede komen er nieuwe klanten over de drempel. Als derde neemt de tevredenheid van het personeel toe gezien de prettige werkomgeving.”

Zo kom je tot de ideale werkplaats

Bij een nieuwe of beter ingerichte werkplaats is het volgens Brunninkreef niet een kwestie van de oude kast eruit en een blauwe Shimano-kast ervoor in de plaats. “We beginnen met een scan. Wat wil de retailer precies? Wie zijn de klanten? Hoe komen zij binnen? Wat gaat er nu nog niet helemaal goed en wat moet anders? Hoe vaak hebben monteurs de fietsen in de hand? Hoe gebruiksvriendelijk zijn de werkplekken? Na een 2D-schets maken we een 3D-schets met een totaaloplossing, inclusief vloerplan met efficiënte looplijnen.”  

 

Ook kritisch kijken naar magazijn en balie

In de aanpak worden alle werkplaatsgerelateerde locaties binnen het bedrijf meegenomen, dus niet alleen de werkbank en takels, maar ook het magazijn en de balie, de plek waar de intake wordt gedaan. Shimano mixt de wensen van de ondernemer met eigen inzichten, kennis en ervaringen. Brunninkreef: “Wat ons vaak opvalt, is dat de ruimte die showroom en werkplaats toebedeeld krijgen, niet in balans is. Als het belang van service en onderhoud toeneemt, moet daar ook meer plaats voor worden ingeruimd. Dáár wijzen we op. De ondernemer beslist uiteindelijk of een plan wordt uitgevoerd of niet.”


Mobiel werkplaatsconcept Shimano_642

Hoe gaat het na oplevering van een werkplaatsconcept verder?

Na de schets en uitvoering is het zaak dat ondernemer en monteurs de professionele werkplaats maximaal leren benutten. Brunninkreef “Daarvoor organiseren we de werkplaatsrendementstraining. Retailers leren hun communicatie met de consument te verbeteren. We adviseren serviceabonnementen te introduceren met de onderhoudspakketten goud, zilver en brons. En geven bijvoorbeeld als tip; hang een prijslijst op. Vaak hebben consumenten het gevoel te duur uit te zijn.”

Inrichting moet passen binnen de winkelformule

Elk plan dat Shimano samen met de ondernemer maakt is anders. Omdat tweewielerzaken zeer verschillend zijn. “Het is belangrijk dat de inrichting past binnen de winkelformule. Er moet dus rekening gehouden worden met de huisstijl, zoals het kleurgebruik. Daarbij heeft een winkel die is gespecialiseerd in e-bikes andere zaken nodig: een elektrische lift en brandveiligheidskasten voor de opslag van batterijen. Een zaak die veel in stadsfietsen doet, heeft bij de werkbank bijvoorbeeld een speciaal ingericht meubel met Nexus-onderdelen. Zo heeft de monteur de spullen met een hoge omloopsnelheid direct bij de hand.” Voor elke monteur is er een op maat gemaakte werkbank met gereedschappen die hij veel gebruikt. Inlays in lades maken dat de tools een eigen plek hebben en niet kwijtraken. Stel dat je dagelijks een kwartier bezig bent met het zoeken van het juiste gereedschap; dan valt het eenvoudig uit te rekenen hoeveel winst je met een geordende lade kunt boeken.”  

 

De werkplaats als trots van het bedrijf

In de moderne werkplaats krijgt het werk dat monteurs verrichten een prominente plaats. Brunninkreef: “We spreken vaak over experiences in winkels, maar de échte experience is de vakman die met een fiets bezig is. We zijn voorstander van een werkplaats die zich laat vergelijken met een open keuken in een goed restaurant. De consument die een e-bike van 5.000 euro heeft gekocht, wil zien hoe zijn fiets door vakmensen in een professionele werkplaats met de juiste gereedschappen wordt onderhouden. Dáár zit de dynamiek van de zaak, dáár gebeurt iets. Maak van de werkplaats de trots van het bedrijf.”


Foto in kolom - 6:4 verhouding

Mobiele service; niet voor elke fietsenzaak

Hoewel de mobiele werkplaatsen in opkomst zijn – op dit moment zijn er naar verluidt al bijna driehonderd in Nederland – heeft niet elke tweewielerzaak er zomaar eentje nodig. Erik-Jan Brunninkreef: “In het adviesgesprek nemen we de mogelijkheid mee voor een mobiele werkplaats, die met name een verlengstuk is van de fysieke. De vraag die we daarbij stellen: komt de consument in de nabije toekomst nog steeds naar de winkel of moet de winkel juist naar de consument toe bewegen? Op basis daarvan zorgen we voor een ideale oplossing.”  

Mobiele werkplaats als verlengstuk

Shimano’s werkplaatsprogramma ontwikkelt zich voortdurend. Een belangrijke toevoeging voor de nabije toekomst is de mobiele werkplaats. Shimano biedt in dat segment een bus en een elektrische bakfiets. De servicebus en -fiets zijn uit te voeren in de kleurstelling van de retailer en zijn daarmee een herkenbaar verlengstuk van de werkplaats. Shimano’s mobiele werkplaats haakt in op de meeste actuele fietstrends. “Leasing is al populair in België en zet naar verwachting ook in Nederland door. Retailers kunnen daarop inspelen met onderhoudscontracten. Bij pech onderweg moet het euvel ter plekke opgelost kunnen worden óf er moet een leenfiets komen. Daarmee verschuift de service deels van de fysieke werkplaats naar onderweg.”  

 

Eisen aan de mobiele werkplaats

Ruimte en gewicht zijn bij een mobiele werkplaats beperkende factoren. Brunninkreef: “Met rijbewijs B mag je een bus rijden met een maximaal gewicht van 3.500 kilo, inclusief het laadvermogen. De inrichting moet daarom licht en compact zijn. Belangrijk bij een mobiele werkplaats is verder een goede, duidelijke communicatie vooraf met de klant. Want niet alle gereedschappen en materialen kunnen mee in de bus of bakfiets. Stel de klant de vraag wat voor fiets hij of zij heeft en wat het probleem lijkt. Dan kun je verwachtingen managen.”


Werkplaatsverlichting, denk er niet te licht over

Mobiel werkplaatsconcept Shimano

6/10
Loading ...