Lees verder
Je werkplaats is hoognodig aan een flinke opfrisbeurt toe. Of moet helemaal gerenoveerd of compleet nieuw. Hoe dan ook, het resultaat moet optimaal worden; een perfecte routing, een moderne uitstraling, klantgerichte opzet. Nico Geerlink, category manager bij Kruitbosch, leidt ons stap voor stap naar de perfecte werkplaats.
Nico Geerlink hoort regelmatig dat tweewielerzaken die willen uitbreiden, stellen dat uitbreiding binnen de huidige zaak niet kan wegens ruimtegebrek. “Soms klopt dat, maar vaak ook niet”, vertelt hij. “Er zijn genoeg ruimtebesparende maatregelen denkbaar, waardoor je kunt groeien binnen de bestaande ruimte. Denk bijvoorbeeld aan een fietslift vanuit het plafond. Of een gereedschapswand in plaats van gereedschap opbergen in lades.” Geerlink vertelt dat een andere indeling met nieuwe meubels ook kan resulteren in meer ruimte bij het hetzelfde aantal vierkante meters. “Je wijzigt het voorraadbeheer, kiest voor hogere werkkasten, haalt een tussenmuurtje weg of positioneert de meubels anders.”
Bij een open werkplaats kijken klanten live mee naar het ambacht van de tweewielerspecialist. Nico Geerlink: “Het is echter heel storend als je een mooie open werkplaats hebt, maar daar niet goed mee omgaat. Zo kunnen afval en rondslingerende gereedschappen een verkeerde, slechte indruk wekken. Ben je minder geordend? Denk dan twee keer na of een open werkplaats iets voor jouw is. Ga je toch voor een open werkplaats, wees dan slim. Met een gereedschapswand heb je de gereedschappen voor het grijpen en hoef je de steeksleutels en andere benodigdheden niet telkens heel nauwkeurig op te bergen in de lades.”
Over de inname van reparatiefietsen wordt wisselend gedacht. Het is lastig om daar eenduidig advies over te geven. Sommige ondernemers kiezen voor een intakebalie achter in de zaak. Argument is dat consumenten door de winkel moeten en het oog laten vallen op nieuwe producten. Voor consumenten met haast is dat echter niet prettig. Andere ondernemers voelen niets voor zo’n opzet. Zij vinden dat onderhoudsfietsen in de showroom een rommelige indruk maken. Daarnaast lopen klanten met hun kapotte, smerige fiets langs het nieuwe materiaal, terwijl andere klanten zich oriënteren op de aanschaf van een nieuwe fiets. Alternatief is twee aparte ingangen: één leidt naar de showroom, de ander naar de werkplaats. Je moet hier natuurlijk wel de ruimte voor hebben.
Nico Geerlink benadrukt niet te bezuinig op veiligheid en comfort. “Een zieke werknemer kost veel meer geld dan de aanschaf van een ergonomische stoel of een dempende mat op de vloer. Medewerkers staan zeven en misschien wel acht uur per dag in de werkplaats. Dan is het wel zo fijn en duurzaam als de omgeving in orde is.” Zorg ook voor orde en netheid. Omdat je minder tijd kwijt bent met het zoeken van gereedschappen en accessoires bespaar je veel tijd en dus geld. “Als je één lade hebt waarin alle gereedschappen zijn gestapeld, dan werkt dat vertragend. Als een monteur dagelijks tien minuten naar gereedschap zoekt, kost dat op jaarbasis al snel vijfhonderd euro.”
Heb je een klein bedrijf, dan spreekt het voor zich waar de werkplaats is. Is de zaak groter, dan kan het slim zijn om aan te geven waar mensen zich kunnen melden voor het afleveren van een reparatiefiets. Nico Geerlink: “Om de routing duidelijk te maken, kun je werken met pijlen en bordjes. Pijlen op de etalageruit werken altijd. Dan is het meteen duidelijk als er bijvoorbeeld een aparte ingang voor de werkplaats is. Belangrijk: laat de routing niet alleen over aan bordjes, maar maak ook persoonlijk contact. Observeer een klant die de winkel binnenstapt en loop er binnen een paar tellen op af. Toon empathie. Bij een klant die zijn kapotte fiets afgeeft, begin je niet over de afgebroken lamp die je moet repareren, maar over de klant zelf. ‘Vervelend dat u bent gevallen. Is alles goed met u?’ Kijk de klant in de ogen en leef mee.”
Niet het minst belangrijke advies: zorg voor een werkplaats die past bij jouw bedrijf. Ga daarvoor met een specialist in gesprek die maatwerk levert. Nico Geerlink van Kruitbosch vertelt: “Als een klant bij ons aanklopt, bekijken we de huidige situatie, bespreken we wat anders moet en kan en geven we advies. Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet en kunt houden bij de inrichting van een werkplaats: het soort winkel, de monteurs die erin werken, de grootte, de ruimte, de veiligheidsrisico’s. Iets heel simpels: zet je de reparatiefietsen op slot? En zo ja, wat doe je met de sleutels? Maak in je werkbank bijvoorbeeld een afgesloten sleutelkastje met sleutels van fietsen die in onderhoud zijn. Laat de consument blijken hoe zorgvuldig je omgaat met zijn of haar dure fiets.”
Een open werkplaats heeft als keerzijde dat klanten heel gemakkelijk naar binnen stappen. Dat past bij de sociale functie die een tweewielerzaak vaak heeft, maar is niet efficiënt. Want consumenten lopen in de weg en er kunnen veiligheidsrisico’s ontstaan. Alternatief is de creatie van een koffiecorner buiten de werkplaats. Je loopt met de klant naar de koffiehoek en biedt hem of haar koffie of thee aan. Terwijl de fiets wordt gerepareerd vermaakt ze klant zich met koffietafelboeken, beeldwanden met historische foto’s en een scherm met fiets- en wielerfragmenten. Duurt het onderhoudswerk langer, dan kun je kiezen voor een WhatsApp- of sms-service.
Als de ruimte het toelaat, is het volgens Nico Geerlink verstandig om zowel een werkplaats als een quick service in te richten. “In de werkplaats verricht je het grotere onderhoudswerk waar je volledige aandacht bij moet hebben. De quick service is er voor de kleine reparaties waarvoor mensen het liefst snel de zaak in en uit lopen. Zij kunnen erbij blijven als het werk wordt uitgevoerd. Zo’n quick service biedt verkoopkansen. Terwijl de monteur de lamp vervangt, ziet hij in een ooghoek dat het profiel van de band niet meer oké is. ‘Zullen we hier meteen een afspraak voor maken?’ Je voorkomt daarmee dat de consument nieuwe problemen krijgt. Dat past bij de ontzorgende rol die je als tweewielerspecialist hebt.”
“Het is een klassieke uitspraak die voor iedereen logisch is, maar in de praktijk gaat het o zo vaak nog mis. Beknibbel niet op gereedschap. Doe je dat wel, dan is het werk minder prettig, ontstaan er frustraties bij monteurs en duurt een klus langer. En tijd is nou eenmaal geld. Zeker als je een nieuwe winkel opent en nog minder ervaring hebt, is het verstandig om een deskundige partner in de armen te nemen. Die kijkt naar de aard van de winkel. Wat voor fietsen bied je aan en wat voor fietsen ga je repareren? Op basis daarvan volgt een assortimentsvoorstel. Voor elke lade in de werkbank krijg je advies over wat er aan gereedschappen, onderdelen en accessoires in moet zitten. En ook wat er niet per se in thuis hoort.”