Lees verder
Het verversen van de smering tussen binnen- en buitenpoten en gelijk ook het vervangen van de keerringen is tegenwoordig geen grote en complexe klus meer. De meeste voorvorken worden namelijk modulair opgebouwd; vorkfabrikanten kiezen ervoor om het gedeelte dat zorgt voor de demping en het veergedeelte van elkaar te scheiden. Het dempingsdeel zit als een gesloten unit in de ene vorkpoot, de veer- of luchtkamer in de andere. In de voorvorken die op deze manier zijn opgebouwd, bevindt zich in beide poten een kleine hoeveelheid olie voor smering van de geleidingen tussen de binnen- en buitenpoot. Keerringen houden de olie netjes ‘binnen’. Groot voordeel van deze modulaire bouwwijze is, dat voor basisonderhoud niet de hele voorvork hoeft te worden gedemonteerd.
Stap 1: De boel goed reinigen
Voordat je de vork demonteert, is het zaak om deze grondig te reinigen. Ook de balhoofdbuis verdient aandacht. Goed schoonmaken voorkomt dat er tijdens de montage vuil zoals zand in de voorvork komt.
Fietseigenaren staan er niet bij stil of weten gewoonweg niet dat een voorvork – net als alle bewegende delen van de fiets – onderhoud nodig heeft. Het niet onderhouden van een voorvork heeft als gevolg dat deze niet meer goed wordt gesmeerd, onherstelbaar beschadigd raakt, niet meer veert, moet worden gereviseerd en in het slechtste geval moet worden vervangen door een duur nieuw exemplaar. Als tweewielerspecialist ben je de aangewezen partij om klanten voor deze kostenpost te behoeden: door de vork periodiek te controleren, keerringen te vervangen en de olie tussen de binnen- en buitenpoot te verversen. Het is een dankbare klus die bovendien interessant is voor de werkplaats.
Wanneer het moment daar is om de olie te verversen en dan ook gelijk de keerringen te vervangen? Ga in elk geval – zeker ten aanzien van de keerringen – niet af op je eigen visuele waarneming. Een keerring die compleet is uitgedroogd of beschadigd had namelijk allang vervangen moeten zijn. Vaak is in dergelijke gevallen de schade al aangericht… Beter is het service-interval dat de fabrikant adviseert op te zoeken en deze op te volgen.
Stap 4: Keerring plaatsen
Nadat je de foamring hebt geplaatst, kan de nieuwe keerring in de buitenpoot. Gebruik voor de montage de juiste maat stempel om te voorkomen dat de keerring scheef of beschadigd wordt gemonteerd. Je kunt door de fabrikant voorgeschreven originele onderdelen gebruiken, maar ook kiezen voor parts van specialisten zoals SKF, Enduro en RacingBros. Deze hebben zeer veel kennis op het gebied van afdichtingen en zien voldoende ruimte in de markt voor after-market vorkkeerring-sets
Stap 5: Invetten
De binnenzijde van de keerring kun je insmeren met een heel dun laagje vet. Gebruik echter nooit een smeermiddel met daarin oplosmiddelen. Het oplosmiddel tast namelijk het materiaal van de keerring aan, waardoor dit gaat opzwellen of krimpen. Gevolg is dat vuil en vocht vrij spel krijgen. Alternatief voor vet is de keerringen insmeren met de vorkolie die ook in het systeem wordt gebruikt. Goed alternatief voor vorkolie is de spray die door veringspecialist Bikesuspension.nl wordt geleverd. Bij dit middel blijft geen vettig laagje achter dat zich aan de keerring hecht. Het onzichtbare laagje dat zich wel hecht, reduceert tevens duidelijk voelbaar de wrijving tussen de keerring en de binnenpoot.
De grote, bekende fabrikanten van geveerde voorvorken beschikken over servicecentra waar je terecht kunt wanneer de geveerde vork in de eigen werkplaats niet kan worden gemaakt. Naast deze service centra kun je ook nog terecht bij een klein aantal specialisten. Deze houden zich dagelijks bezig met het onderhouden en optimaal prepareren van veersystemen. Behalve voor reparaties ben je bij hen ook voor een serieuze aanpassing van een veersysteem of het plaatsen van exotische tuningdelen aan het juiste adres.