Interessante klus die je prima zelf kunt doen

Stap voor stap
voorvorkkeerringen
vervangen

Het basisonderhoud van een geveerde voorvork – olie verversen en keerringen vervangen – is interessant voor de eigen werkplaats. Voorwaarde is wel dat je beschikt over de nodige kennis. Tweewieler helpt je op weg.

Lees verder 


Het verversen van de smering tussen binnen- en buitenpoten en gelijk ook het vervangen van de keerringen is tegenwoordig geen grote en complexe klus meer. De meeste voorvorken worden namelijk modulair opgebouwd; vorkfabrikanten kiezen ervoor om het gedeelte dat zorgt voor de demping en het veergedeelte van elkaar te scheiden. Het dempingsdeel zit als een gesloten unit in de ene vorkpoot, de veer- of luchtkamer in de andere. In de voorvorken die op deze manier zijn opgebouwd, bevindt zich in beide poten een kleine hoeveelheid olie voor smering van de geleidingen tussen de binnen- en buitenpoot. Keerringen houden de olie netjes ‘binnen’. Groot voordeel van deze modulaire bouwwijze is, dat voor basisonderhoud niet de hele voorvork hoeft te worden gedemonteerd.

 

 

Stap 1:  De boel goed reinigen

 

Voordat je de vork demonteert, is het zaak om deze grondig te reinigen. Ook de balhoofdbuis verdient aandacht. Goed schoonmaken voorkomt dat er tijdens de montage vuil zoals zand in de voorvork komt.

Vorkkeerringen vervangen

Vorkonderhoud… moet dat dan?

Fietseigenaren staan er niet bij stil of weten gewoonweg niet dat een voorvork – net als alle bewegende delen van de fiets – onderhoud nodig heeft. Het niet onderhouden van een voorvork heeft als gevolg dat deze niet meer goed wordt gesmeerd, onherstelbaar beschadigd raakt, niet meer veert, moet worden gereviseerd en in het slechtste geval moet worden vervangen door een duur nieuw exemplaar. Als tweewielerspecialist ben je de aangewezen partij om klanten voor deze kostenpost te behoeden: door de vork periodiek te controleren, keerringen te vervangen en de olie tussen de binnen- en buitenpoot te verversen. Het is een dankbare klus die bovendien interessant is voor de werkplaats.


Stap 2:  Poten van elkaar scheiden

 

Voor het basisonderhoud - waar het verversen van de olie en het vervangen van de keerringen onder gerekend wordt – hoeft de voorvork niet volledig gedemonteerd te worden. Eenvoudig de binnen- en de buitenpoten van elkaar scheiden is voldoende.

Vorkkeerringen vervangen - Poten van elkaar scheiden

Stap 3:  Keerringen verwijderen

 

Met een stevige bandenlichter haal je de keerringen simpel en veilig uit de vork. Gebruik in elk geval nooit een scherpe schroevendraaier. Daarmee beschadig je gemakkelijk de binnenwand van de buitenpoot. Maak vervolgens de boel goed schoon.

Vorkkeerringen vervangen - Keerringen verwijderen

Wanneer verversen en vervangen? 

Wanneer het moment daar is om de olie te verversen en dan ook gelijk de keerringen te vervangen? Ga in elk geval – zeker ten aanzien van de keerringen – niet af op je eigen visuele waarneming. Een keerring die compleet is uitgedroogd of beschadigd had namelijk allang vervangen moeten zijn. Vaak is in dergelijke gevallen de schade al aangericht… Beter is het service-interval dat de fabrikant adviseert op te zoeken en deze op te volgen.


Vorkkeerringen vervangen - Keerring plaatsen

Stap 4:  Keerring plaatsen

 

Nadat je de foamring hebt geplaatst, kan de nieuwe keerring in de buitenpoot. Gebruik voor de montage de juiste maat stempel om te voorkomen dat de keerring scheef of beschadigd wordt gemonteerd. Je kunt door de fabrikant voorgeschreven originele onderdelen gebruiken, maar ook kiezen voor parts van specialisten zoals SKF, Enduro en RacingBros. Deze hebben zeer veel kennis op het gebied van afdichtingen en zien voldoende ruimte in de markt voor after-market vorkkeerring-sets


Vorkkeerringen vervangen - Invetten

Stap 5:  Invetten

 

De binnenzijde van de keerring kun je insmeren met een heel dun laagje vet. Gebruik echter nooit een smeermiddel met daarin oplosmiddelen. Het oplosmiddel tast namelijk het materiaal van de keerring aan, waardoor dit gaat opzwellen of krimpen. Gevolg is dat vuil en vocht vrij spel krijgen. Alternatief voor vet is de keerringen insmeren met de vorkolie die ook in het systeem wordt gebruikt. Goed alternatief voor vorkolie is de spray die door veringspecialist Bikesuspension.nl wordt geleverd. Bij dit middel blijft geen vettig laagje achter dat zich aan de keerring hecht. Het onzichtbare laagje dat zich wel hecht, reduceert tevens duidelijk voelbaar de wrijving tussen de keerring en de binnenpoot. 

Grote reparaties: bij de fabrikant of de specialist

De grote, bekende fabrikanten van geveerde voorvorken beschikken over servicecentra waar je terecht kunt wanneer de geveerde vork in de eigen werkplaats niet kan worden gemaakt. Naast deze service centra kun je ook nog terecht bij een klein aantal specialisten. Deze houden zich dagelijks bezig met het onderhouden en optimaal prepareren van veersystemen. Behalve voor reparaties ben je bij hen ook voor een serieuze aanpassing van een veersysteem of het plaatsen van exotische tuningdelen aan het juiste adres.


Stap 6:  Olie toevoegen

 

In de servicetabellen van de fabrikant vind je exact de benodigde informatie over de soort en hoeveelheid te verversen olie. Monteer de vork na het vullen weer in elkaar.

Vorkkeerringen vervangen - Olie toevoegen

Duyst scoort met ‘verdraaid goed’ werkplaatsplan

Vorkkeerringen vervangen

5/9
Loading ...