Lees verder
Het zijn bepaald geen gemakkelijke tijden voor tweewielerspecialisten. Komt er een consument over de vloer met de – op het eerste gezicht – onschuldige vraag of je een nieuwe cassette en ketting wilt monteren. Vertel je hem dat je dat best wilt, maar dat de klant nog wel een paar maanden geduld moet opbrengen. Na een lange reeks van zulke moeilijke verkoopgesprekken zakt de moed menig ondernemer diep in de schoenen. Wanneer is er eindelijk weer een gezonde balans tussen enerzijds de marktvraag en anderzijds de productie en toelevering?
Inmiddels zijn sommige tweewielerzaken zo wanhopig, dat ze alternatieve kanalen aanboren om tóch voldoende kettingen, ringsloten, derailleurwieltjes, naven en wat al niet meer op voorraad te krijgen. Daarbij zoeken de inkopers hun niet zelden heil ook bij webwinkels als AliExpress, AliBaba en Wish. Tegen aantrekkelijke prijzen worden hier regelmatig namaakproducten verhandeld. Hoe groot de alternatieve inkoopdrift precies is, is ons onbekend. Maar uit een ronde langs merken, groothandels, distributeurs en vertegenwoordigers blijkt dat die wel degelijk bestaat.
Tweewieler belde voor dit artikel over het nieuwe verschijnsel van de verkoop van (namaak)producten van inferieure kwaliteit flink wat fabrikanten, distributeurs en groothandels. Wellicht uit angst het dealernetwerk al te veel tegen de haren in de strijken, zijn ze echter weinig mededeelzaam. Laat staan dat ze stelling innemen. Ze voelen zich daar – zo krijgen we terug – ongemakkelijk bij aangezien ze, weliswaar om verklaarbare redenen, zelf niet kunnen leveren. Een vertegenwoordiger van een groothandel die niet met naam en toenaam in Tweewieler wil zegt bijvoorbeeld: “We horen er inderdaad van, maar voorzover wij hebben kunnen nagaan gebeurt het niet met onze merken. En als dat al zo zou zijn, dan zijn wij waarschijnlijk niet de eerste aan wie dealers vol trots vertellen op welke bedenkelijke manier ze toch aan spare parts zijn gekomen…”
De kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid zijn cruciale knelpunten zodra speciaalzaken kiezen voor inkoop van namaakproducten. KMC Chain Europe is bij monde van Sylvie Bakker daarom stellig: “Stop met het kopen en doorverkopen van nepartikelen en bestel je KMC-producten bij de officiële wederverkopers.” Zij geeft aan dat er steeds meer namaakproducten van het merk verkrijgbaar zijn op sites als AliBaba, Amazon en Wish. “Er zijn best wat dealers die wanhopig zijn vanwege de geringe voorraad en daar dan inkopen doen. Als je het al doet, dan moet je je heel goed afvragen: zijn dat echte KMC-kettingen?”
Er moet volgens Sylvie Bakker van KMC zeker een alarmbel gaan rinkelen als je ziet hoe laag de prijzen zijn en hoeveel voorraad dergelijke aanbieders claimen. “Zeker wanneer wij soms helemaal niets meer van een bepaald type hebben. Sommige retailers laten desondanks toch driehonderd kettingen via AliExpress invliegen uit China. Doe het alsjeblieft niet, want de kwaliteit is vrijwel altijd ver onder de maat. Soms breekt de ketting al na een paar pedaalslagen. Dat levert teleurstelling en woede bij de consument op. En het zorgt voor imagoschade bij KMC, want ja, onze naam staat er wel op.”
Er moet volgens Sylvie Bakker van KMC zeker een alarmbel gaan rinkelen als je ziet hoe laag de prijzen zijn en hoeveel voorraad dergelijke aanbieders claimen. “Zeker wanneer wij soms helemaal niets meer van een bepaald type hebben. Sommige retailers laten desondanks toch driehonderd kettingen via AliExpress invliegen uit China. Doe het alsjeblieft niet, want de kwaliteit is vrijwel altijd ver onder de maat. Soms breekt de ketting al na een paar pedaalslagen. Dat levert teleurstelling en woede bij de consument op. En het zorgt voor imagoschade bij KMC, want ja, onze naam staat er wel op.”
“Dat er op grote schaal inferieure materialen door de gerenommeerde vakhandel worden ingekocht bij sites als AliExpress, is ons niet bekend”, zegt Tom Huyskens, woordvoerder van BOVAG. “Maar het is wel begrijpelijk dat ondernemers in deze marktomstandigheden op zoek gaan naar alternatieven om de klant te kunnen bedienen. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en waarbij je uitkomt bij een gelijkwaardig product van betrouwbare leveranciers. Ons advies: let goed op de kwaliteit, veiligheid en betrouwbaarheid en neem je verantwoordelijkheid als zich toch een technisch mankement voordoet. Wees ook transparant richting klanten over de materialen die je gebruikt en verkoopt.”
KMC zegt er weinig aan te kunnen doen om de problemen bij de bron aan te pakken. “We werken er echt wel aan, maar er is onderhand geen beginnen meer aan. We zijn een samenwerking aangegaan met een Duits bedrijf, Sentryc, dat contracten heeft met aanbieders als AliBaba en Amazon. Zodra het bedrijf met zijn artificial intelligence technologie een verdacht product detecteert, dan krijgen wij daar melding van. Wij moeten dan handmatig zeggen: dit is oké, dat is fake. Op basis van die informatie en het trademark dat wordt misbruikt, neemt het bedrijf contact op met de shop. De verkoper van nepartikelen wordt dan van de website gehaald.” Om de urgentie aan te geven: “Er staan nu bijna duizend bevindingen open die ik nog moet beoordelen. Het is echt niet te geloven.”
Dat het niet alleen consumenten zijn die er rondkijken en inkopen, blijkt volgens Bakker uit de vele signalen die KMC binnenkrijgt. “We krijgen bijna dagelijks vragen van retailers en consumenten via onze WhatsApp-account: ‘Zijn dit originele KMC-kettingen?’ Of: ‘Ik heb via die en die site kettingen gekocht, maar twijfel nu of ze echt zijn. Kun je ons helpen?’ We kennen inmiddels de verhalen van consumenten bij wie de ketting direct brak. Met al die signalen vinden we het onze taak om niet alleen te proberen aanbieders van nepproducten van het web te krijgen, maar ook om dealers te waarschuwen voor de gevaren. Dit moeten we met elkaar niet willen, hoewel we natuurlijk heel goed snappen dat het vervelend is dat het aanbod achterblijft bij de marktvraag. Laten we hopen dat de marktomstandigheden snel weer normaal worden.”