Efficiënter sleutelen

10 handigheidjes van het gereedschappenfront

Gereedschap novieteiten

Toolfabrikanten zitten nooit stil. Klinkt er vanuit de werkplaats de roep om een oplossing voor een specifiek probleem, dan gaat de toolfabrikant driftig aan de slag. Maak kennis met deze 10 handige gereedschappen waarmee je alledaagse klussen sneller klaart en technische uitdagingen tot een goed einde brengt. 

Lees verder 

 

Bandenlichter met slimme montageclip

Rotae-tech levert een bandenlichterset met een clip die het monteren van een band een stuk gemakkelijker maakt. Een band monteren met bandenlichters? Juist! Het is bij sommige banden immers een hele kunst om de band met de ene hand in het velgbed te houden en met de andere hand het laatste deel van de band over de rand te krijgen. Door de bandenlichter met clip aan het begin van de opening te plaatsen, houd je de band in het velgbed en heb je de handen vrij voor de montage van het laatste deel. De twee kunststoffen bandenlichters van Rotae–tech zijn verschillend vormgegeven en hebben meerdere functies. Behalve banden monteren kun je er ook een ventielkern mee (de)monteren en past het uiteinde van de bandenlichters tussen de schijfremblokken. Je zet er de remzuigers weer in de uitgangspositie zonder schade te veroorzaken.

 

Bandenlichter

Kettingslijtage meten zonder discussie 


Kettingslijtage.

Kettingslijtagemeters zijn er in verschillende uitvoeringen en prijsklassen. De meeste fabrikanten geven aan dat bij een rek van 0,6% (tot 10-speed) of 0,5% (11- en 12-speed) ten opzichte van nieuw het zinvol is om de ketting te vervangen. Maar bij veel kettingslijtagemeters is het gissen wat de speling/rek nu precies is. Met de Pro chain wear indicator van Unior meet je de rek heel precies en heb je direct duidelijk hoe ver de ketting heen is. De slijtagemeter heeft namelijk een excentrisch deel met indicatie. Door aan het wieltje te draaien breng je de ketting op spanning en lees je op het wieltje direct de mate van slijtage af. De indicatie is niet alleen gemakkelijk, maar werkt ook overtuigend richting klanten. Discussies over de conditie van de ketting en het moment van vervangen zijn niet meer nodig.


Clutch afstellen? Handige nieuwe sleutel van ParkTool

De clutch die Shimano op een aantal achterderailleurs toepast, is afstelbaar. Bij sommige modellen kan dit met een inbussleuteltje via een klein gaatje in de behuizing van de clutch. Bij de andere modellen dien je het kapje van de behuizing te verwijderen, waarna je het mechaniekje kunt zien. Shimano laat hier weer eens mooi zien hoe klein je iets kan maken. En dat geldt ook voor het afstelboutje; deze meet om precies te zijn 3 of 5,5 mm. Een sleuteltje met deze maten (3 mm aan het ene en 5,5 mm aan het andere uiteinde) vind je bij ParkTool. DW-2 is de naam voor dit nieuwste en waarschijnlijk kleinste gereedschap uit hun collectie.

Clutchsleutel Parktool

Multifunctionele Birzman Piston Pusher


Birzman-Piston-Pusher

Om de remzuigers – die een nauwkeurige passing in de remklauwboring hebben en niet beschadigd mogen raken – weer in het gelid te krijgen heb je met de nieuwe Birzman Disc Brake Piston Pusher de juiste tool in handen. Maar hij is ook erg handig bij het vullen en ontluchten. Mits de opening in de remklauw groot genoeg is en er geen caliper adapter in de weg zit, plaats je de Piston Pusher direct na het verwijderen van de remblokken in de remklauw. Met enkele draaiingen van de spindel zet je de tool vast tussen de zuigers. Verder bewijst het gereedschap zijn diensten bij het reinigen en smeren van de remzuigerranden. Om dit goed en veilig te doen, pers je de zuigers iets naar buiten, zodat je de rand kunt bereiken. Door de tool van Birzman tussen de remzuigers te plaatsen, voorkom je dat je de zuigers uit de remklauw perst.


Originele T47-cup tools van Chris King

Het is inmiddels alweer een paar jaar geleden dat Chris King de T47-standaard introduceerde. Inmiddels kiezen steeds meer fabrikanten hiervoor. De combinatie van een betrouwbare schroefdraadverbinding tussen cup en bracket en ruimte voor oversized assen tot 30 mm, blijkt toch de beste optie te zijn voor lichtgewicht, sportieve fietsen. Wat in de praktijk helaas niet standaard blijkt te zijn, is de vertanding van de cups: fabrikanten van trapassen gebruiken verschillende vertandingen voor hun T47-systeem. Dus zoek in de werkplaats maar alvast een opbergplaats voor de diverse T47 sleutels/doppen die we de komende tijd mogen verwachten. Chris King levert er sowieso al twee. Eén voor de interne T47 cups, en één voor de externe T47 cups.

Chris-King-Cup-Tool

Lezyne torque drive voor het kleinste moment

Aanhaalmomenten van 4 tot 5 Nm zijn heel gebruikelijk voor veel fietsonderdelen. Maar geeft de fabrikant bijvoorbeeld 2 Nm aan, dan zou het zomaar kunnen dat zo’n laag aanhaalmoment niet eens op jouw momentsleutel is in te stellen. Voor zulke momenten is de keuze in momentsleutels beperkt tot een paar modellen in schroevendraaiervorm. Het model dat Lezyne aanbiedt valt direct op, omdat deze als handige t-greep komt. Daarnaast beschikt de Lezyne torque drive ook over een magnetische bithouder, waardoor je de bitjes snel kunt wisselen. De bitjes die je in de regel nodig hebt voor aanhaalmomenten tot 10 Nm worden meegeleverd. Het gewenste aanhaalmoment bereik je bij de Lezyne sleutel overigens niet met een hoor- of voelbare klik. Op de momentsleutel zit een schaalverdeling die laat zien met welk moment je aan het werk bent.

Lezyne-Torque-Drive

Tang voor het allerkleinste borgveertje 

In de werkplaats komen we als fietsenmakers de kleinste borgveren tegen. En vaak ook nog eens op de meest onmogelijke plaatsen… Zo’n typisch gevalletje ontdek je op het moment dat je een hydraulische remgreep reviseert. De meeste borgveertangen voor kleine maten borgveren passen met hun bek niet in de boring van de remgreep. Dit probleem tackel je waarschijnlijk met borgveertang 0714 01 02 van Würth. Deze tang heeft dunne uiteinden die perfect passen in borgveren van 8 tot 13 mm. Daarnaast heeft de tang een redelijk lange bek, die over de gehele lengte smal blijft. Borgveren die diep in een boring zitten zijn daarmee goed te bereiken. Mede doordat zowel de uiteinden als de bek van de tang zijn zeer stijf zijn, gaat demontage en montage van borgveertjes nauwkeurig en snel. 

Borgveertang

Vaarwel meedraaiende aerospaak

Aerospaken horen perfect in de rijrichting geplaatst te zijn. Maar bij het spannen van de spaak draaien de meeste eigenwijs mee. Om te voorkomen dat het met de aerodynamica – en met je humeur – de verkeerde kant op gaat, biedt dit kunststof hulpje van Trivio soelaas. Het gereedschap is relatief slank en toch stijf. De Trivio spaaksleutel voor platte spaken beschikt over verschillende groefbreedtes, waarmee de meeste aerospaken tegengehouden kunnen worden. Dreigt de spaak toch tegen te werken, dan heeft Unior de oplossing in de vorm van een tang. Door de vorm van de bek van de tang, klem je elk spaakprofiel volledig vast. Het blijft wel even opletten bij gecoate of gelakte aero spaken. Deze beschadigen immers snel, en dat is zonde van je werk.

Trivio-spaaksleutel
Unior-spaaktang


Crankstel met vermogensmeter? TL-FC40!

Dit gereedschap van Shimano – de TL-FC40 – leer je direct kennen wanneer je een Shimano FC-R9100-P crankstel wilt demonteren. Het normale dopje/sleuteltje wat je sinds de komst van de two-piece crankstellen gebruikt, past namelijk niet op het crankstel met ingebouwde vermogensmeter. De as van dit crankstel zit vol complexe elektronica, waardoor de stelbout voor de lagerspeling anders moest worden vormgegeven. Wanneer je de Shimano TL-FC40 in huis hebt, is de handeling voor het demonteren en monteren gelukkig nog net zo makkelijk als die van alle Shimano two-piece crankstellen zonder vermogensmeter.

Shimano-tl-fc403

DT Swiss-tools voor DT-componenten

DT Swiss staat synoniem voor kwaliteit en betrouwbaarheid op het gebied van wielen. Diverse wielmerken tonen dan ook trots in hun specificaties dat ze gebruik maken van DT Swiss-componenten. Wanneer je (zo nu en dan) onderhoud moet verrichten aan DT240, DT350 of binnenwerken gebaseerd op deze DT-series, is het goed om te weten dat DT de tools hiervoor aanbiedt. Vooral de specifieke gereedschappen, zoals de sleutel voor het demonteren van de vertanding van het ratchet of pal systeem, zijn onmisbaar wanneer je het middelste naaflager wil vervangen. Het zorgvuldig plaatsen van de nieuwe lagers gaat bij sommige modellen naven van DT ook het beste met het originele door DT ontwikkelde persgereedschap. Gelukkig zijn deze gereedschappen per stuk of in kleine setjes te koop, zodat je jouw set kan afstemmen op je persoonlijke voorkeur.

DT-Swiss-lagers-plaatsen

OOMT van der Woude

Gereedschap noviteiten

3/9
Loading ...