Lees verder
Van der Woude Fietsen in Franeker heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt. In de showroom en de werkplaats is het lekker druk. Toch reserveert eigenaar Nico van der Woude graag tijd voor het opleiden van jonge vakmensen. We vragen leermeester Bert (60) en leerling Senne (16) hoe dat in de praktijk uitpakt.
“Na de mavo ging ik naar de Laboratoriumschool, maar die opleiding heb ik niet afgemaakt. Bromfietsen en fietsen vond ik leuker. Zo kwam ik terecht bij een bromfiets- en fietswinkel in Leeuwarden. Met een combinatie van werken en leren heb ik het vak geleerd. Met mijn rijwiel- en bromfietsdiploma op zak heb ik daar 17 jaar gewerkt, totdat de eigenaar met pensioen ging. Omdat hij geen opvolging had, ben ik verder gaan kijken. Ik heb gesolliciteerd bij Van der Woude, en daar werk ik nog steeds, en nog altijd met veel plezier.”
We zorgen dat zijn dagplanning aansluit bij schoolwerk
“Nee, ik heb geen leermeester gehad. Ik heb het vak vooral geleerd door het zelf te doen. Bij mijn vorige werkgever was er niet zoveel aandacht voor opleiding en ontwikkeling. Het initiatief om een opleiding te volgen kwam van mijzelf. Hier is dat wel anders. Nico vindt het belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk vakkennis heeft. Hij vindt het ook belangrijk om nieuwe vakmensen op te leiden. Die taak heeft hij aan mij gegeven. Ik ben inmiddels alweer ruim zestien jaar leermeester.”
“Voor mij draait het leermeesterschap om veel meer dan alleen jongeren het vak bijbrengen. Ik maak altijd tijd vrij als Senne een vraag heeft. Als leermeester ben ik zijn eerste aanspreekpunt. Ook als ik een concentratieklus doe, leg ik het meteen opzij om hem te helpen. Ik wil mijn liefde voor het vak met ze delen. Fietstechnicus is een beroep voor mensen met passie. Wil je een goede fietstechnicus worden, dan moet je die passie hebben. Het moet je hobby zijn. Als leermeester vind ik het mijn taak om het vlammetje bij leerlingen aan te wakkeren. Als dat lukt, gaat de rest bijna vanzelf.”
“Mijn vader is fietstechnicus. Zo ben ik het vak in gerold. De combinatie van één dag naar school en vier dagen werken vind ik ook fijn. Door corona vielen er het afgelopen schooljaar regelmatig lessen uit. Daardoor heb ik veel theorie in de praktijk moeten leren. Ik werk graag met mijn handen, dus dat vond ik niet heel erg. Met de hulp van Bert en de andere collega’s is het allemaal goed gegaan.”
“We beginnen de dag samen. Daarna open ik de laptop met mijn dagplanning. Ik doe verschillende soorten werk, van rijklaar maken en banden repareren tot onderhoud en reparaties. Voor de afwisseling krijg ik tussendoor specialistische klussen om te doen. Bijvoorbeeld wielen vlechten, versnellingsnaven afstellen en onderhoud aan schakelsystemen en remmen. Ik sta gelukkig niet de hele dag hetzelfde te doen.”
“Een echt geheim heb ik niet. Aan het begin van een nieuw begeleidingstraject probeer ik te ontdekken hoe een leerling leert. De weg die een leerling volgt naar een diploma, is nooit precies hetzelfde. De ene leerling moet je stimuleren, de ander moet je afremmen. Verder houden we met het hele bedrijf rekening met leerlingen. We stemmen de dagplanning van Senne zoveel mogelijk af op de lessen die hij op school krijgt. Hij is ook aangemeld voor RPT-trainingen. In de periode voor een RPT-training spaar ik klussen op die bij het onderwerp van de training passen.”
Iedere leerling volgt zijn eigen weg naar het diploma
“Ik ben blij dat ik voor het vak heb gekozen. Ik zie een mooie toekomst in de fietstechniek. Na deze opleiding wil ik gaan werken en dat misschien combineren met trainingen en cursussen. Ik hoop natuurlijk dat ik straks bij Van der Woude Fietsen in dienst kan komen. De sfeer is goed en ik ben blij met de begeleiding van Bert. Hij is serieus, maar we kunnen ook met elkaar lachen. Ik leer veel van hem. Als hij merkt dat ik een onderwerp interessant vind, zorgt hij voor extra lesstof. Ik krijg alle ruimte om mijzelf te ontwikkelen en ik voel mij gewaardeerd.”
OOMT stimuleert leerlingen om te kiezen voor een loopbaan in de (technische) mobiliteitsbranche.
Daarnaast ondersteunt OOMT technici die leermeester willen worden en jonge vakmensen op weg willen helpen in hun vak. Erkend leerbedrijf of leermeester worden? Kijk hier hoe je dat aanpakt …
Meer artikelen lees je in het OOMT-partnerdossier op Tweewieler…