Lees verder
Johan van Spanje zag dat er veel behoefte was aan fietsreparatie. Daarop startte hij met Fietsreparatie.nl, specialist in het uitvoeren van reparaties. “De brutomarge is erg hoog, er blijft veel over van een uur werken.”
Na 30 jaar als vertegenwoordiger onderweg te zijn geweest, startte Johan van Spanje in 2016 met Fietsreparatie.nl. Hij heeft drie vestigingen, alle op een drukke locatie. ”Ede is mijn pilotshop. Hier zitten we in een winkelcentrum met een Blokker en Lidl dichtbij. Ede-Zuid zit ook naast een Lidl en de vestiging in Apeldoorn tussen een Action en Lidl in.”
Kenmerkend is dat alle vestigingen op een drukke locatie zitten. Johan van Spanje: ”Ede is mijn pilotshop. Hier zitten we in een winkelcentrum met een Blokker en Lidl dichtbij. Ede-Zuid zit ook naast een Lidl en de vestiging in Apeldoorn tussen een Action en Lidl in. De nieuw te openen vestiging in Tiel komt in een wijk met 10.000 inwoners, naast een Albert Heijn.”
In iedere winkel voert één werknemer alle reparaties uit, een vliegende kiep pendelt tussen de vestigingen en springt waar nodig bij. Onderdeel van het concept is dat bij alle vestigingen dezelfde vaste prijzen worden gehanteerd – die worden gecommuniceerd via de website – en dat de klant zelf de reparatie kan inplannen. “Dat heeft grote voordelen”, vertelt Johan. “Het zelf inplannen bespaart tijd en de doorzichtige prijzen maken dat we nog geen enkele klant hebben gehad die aangaf dat de prijs tegenviel. Wat we wel veel horen is dat ze bij andere fietsenmakers veel hogere prijzen kregen berekend, dan vooraf afgesproken...”
Alle winkels van Fietsreparatie.nl zien er hetzelfde uit. Bij iedere vestiging wordt aan de raamkant gerepareerd. De inrichting is industrieel, maar ook een beetje huiselijk. In alle vestigingen hangen dezelfde soort lampen, zitten grijze steenstrips op de muur en is de werkplaats identiek ingericht. Johan van Spanje wil dat de werkplaats er strak en netjes uitziet. Er mag nooit rommel op de vloer liggen. In de werkplaats staan Sonic werkplaatsmeubels. De toonbank heeft 1.200 vakjes waar alle kleine onderdelen in opgeslagen liggen. Naast het voordeel van een uniforme uitstraling heeft de identieke inrichting ook als voordeel dat het personeel heel gemakkelijk kan bijspringen zonder te hoeven zoeken naar spullen.
Volgens Johan is er veel behoefte aan een tweewielerzaak die zich helemaal focust op reparaties en geen fietsen verkoopt: “Consumenten schreeuwen hierom. Overal lees je dat fietsenmakers geen internetfietsen willen repareren. Dat hoorde ik ook toen ik nog onderweg was. Klanten kwamen beschaamd met een internetfiets de winkel binnen voor een reparatie en zeiden dat ze deze van hun vader of moeder hadden gekregen. Bij ons hoef je als klant die schroom niet te hebben. Wij repareren hier alles en dat vinden klanten prettig.”
De winkels van Fietsreparatie.nl zien er allemaal hetzelfde uit. Bij iedere vestiging wordt aan de raamkant gerepareerd. De inrichting is industrieel, maar ook een beetje huiselijk.
Met de werkplaatsmodule van Cycle Software worden alle reparaties ingepland: “Zit een vestiging boven het aantal uren dat de vaste medewerker ‘aankan’, dan gaat de vliegende kiep daar naartoe. Grote reparaties worden ingepland, banden plakken doen we direct. Daarvoor hebben we elk uur een kwartier niet ingepland. Komen er echter tussendoor geen klussen, dan werkt de monteur gewoon door en kan hij aan het eind van de dag alvast sleutelklussen voor de volgende dag oppakken. In de regel geldt dat alle reparaties dezelfde dag klaar zijn.”
Toen Johan van Spanje in 2016 met zijn winkels startte had hij de hoop tien jaar later minimaal zes winkels te hebben. “Maar die wens heb ik moeten bijstellen. Door gezondheidsproblemen en gedoe met personeel houd ik het voorlopig bij deze vestigingen. En daarmee is prima geld te verdienen.” Van Spanje geloofde vanaf het begin stellig in het succes van Fietsreparatie.nl en hoopte dat hij naast de eigen vestigingen ook een franchiseformule zou kunnen uitrollen. “Ik heb veel aanvragen van retailers gekregen die graag franchise-ondernemer willen worden, maar dat bleek in de praktijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Banken staan niet te springen om geld te steken in een reparatiewinkel.”
Op de vraag of er wel geld te verdienen is met uitsluitend reparaties uitvoeren, volgt een flinke knik. “Ik heb daar goed onderzoek naar gedaan; hoeveel werkzame uren zijn er en hoeveel moet ik verdienen om rendabel te kunnen zijn. In de praktijk merk ik dat het aantal werkbare uren nog veel hoger ligt. De brutomarge is erg hoog, er blijft veel over van een uur werken.” Johan van Spanje gelooft heilig in reparatiewinkels: “Eén persoon met een winkel zonder personeel kan een hele goede boterham verdienen. Ik vind het concept nog steeds heel geweldig, ons klantenbestand is enorm groot en groeit nog steeds. Een fietsenwinkel kent rustige periodes qua verkoop, maar reparaties lopen het hele jaar door. Ik heb in oktober nog een hele goede omzet, vorig jaar was november zelfs de beste maand van het jaar.”