De komende decennia doet de auto een stap terug en krijgt de tweewieler de wind nóg meer in de rug. Ontwerpers Peter van der Veer en Bastiaan Kok verdiepten zich in de ontwikkeling van de fiets en de rol van de fiets in de mobiliteit van de toekomst en signaleren 9 trends.
Lees verder
Meer en meer ouders zetten de bakfiets in voor het vervoer van hun kinderen. De bakfiets van de toekomst is elektrisch ondersteund of volledig elektrisch aangedreven. Een stevige constructie, duidelijke richtingaanwijzers en geïntegreerde regenbescherming maken dat de bakfiets zowel veilig als comfortabel is.
Vierwielige, overkapte cargobikes leveren vanuit de cargohubs pakketten af in dichtbevolkte stedelijke gebieden. Ze vinden snel en veilig hun weg naar de klant dankzij de vernieuwde fiets-infrastructuur. Handig: via het headup-display communiceert de koerier met de klant en worden afspraken over de aflevering gemaakt.
Waterstof is dé energiebron voor cargobikes die veel zware kilometers maken. Langs de wegen staan automaten waar je razendsnel een lege ampul omwisselt voor een volle. Onderdeel van de fietsinfrastructuur zijn ook servicepunten, horecagelegenheden en mobility-hubs waar de fiets kan worden verwisseld voor bijvoorbeeld een elektrische of waterstofauto.
De overkapte cargobike heeft broertjes en zusjes in tal van verschijningsvormen: voor het vervoer van een of meerdere personen, met twee, drie of vier wielen, al dan niet met ruimte voor bagage. Autonoom rijdende cargobikes zijn de normaalste zaak van de wereld.
Vanuit de woonwijken sturen forenzen met hun speed- en cargobikes zo de fietssnelweg op. Grote afstanden kunnen op volle snelheid – 45 km/uur – worden verreden. Het design van de speedbike is stoer, strak en geheel eigen, maar verraadt ook dat veiligheid geborgd is.
Fietspaden zijn breed en kennen verschillende rijbanen. Welke rijbaan je fietst is afhankelijk van de snelheid waarmee wordt gereden. E-bikes en cargobikes communiceren zelf met de overige verkeersdeelnemers. Via het (headup) display wordt de bestuurder gewaarschuwd voor naderend onheil. Wanneer nodig grijpt de fiets zelf in bij dreigend gevaar.
De elektrisch ondersteunde en volledig elektrisch aangedreven tweewielers worden in de toekomst geparkeerd op speciale fietsparkeerplaatsen. Zodra de fiets staat, wordt ze gelijk draadloos opgeladen via snelladers die in de bestrating zijn verwerkt en duidelijk herkenbaar zijn.
De doorontwikkeling van de fiets maakt dat vitale ouderen veel langer (afstanden) kunnen blijven fietsen. De senioren e-bikes hebben een lage instap en zijn voorzien van features als een stabilisatiesysteem tegen vallen, signalering van achteropkomende voertuigen en automatische regulering van de snelheid wanneer de omstandigheden daarom vragen.
Alle fietsen zijn ‘connected’. Een gestolen fiets is direct op te sporen. Het (headup) display op de fiets navigeert en communiceert. De fietser krijgt informatie over (obstakels en opstoppingen op) de route, wijst op gevaren en geeft de weersverwachting weer. Ook informeert het systeem de fietser over andere vervoersmiddelen in de mobiliteitsketen. Waar bijvoorbeeld een elektrische deelauto staat waarmee de reis kan worden vervolgd.