Racetrends voor 2021

Combo-cockpit, 12-speed 
en nog veel meer

Met ‘dank’ aan corona steeg in 2020 de verkoop van racefietsen naar grote hoogte. Of die trend ook komend jaar doorzet is nog even afwachten. Waar we niet op hoeven wachten, zijn de racetrends voor 2021. Tweewieler zet ze op een rij, net als een bloemlezing uit de nieuwste modellen.

Lees verder 


Waarom medewerkers vertrekken_713

TREND: de snelle (fake) cockpit

Hij brak in 2020 door en rukt ook in 2021 onverminderd op; de combo of cockpit. Eerst alleen op de aeroracers, maar in 2021 op alle type racefietsen. Geen los stuur en stuurpen meer, maar een vaste combi van (meestal) composiet met alle kabels en leidingen intern doorgevoerd. Verkrijgbaar in diverse lengtes (stuurpen) en breedtes (stuur). De combi oogt mooi en strak, maar is wel lastig te verstellen en onderhouden. Omdat alles binnendoor loopt, is het stuur niet zo maar hoger of lager te stellen. Fabrikanten zien dat ook en ontwikkelen steeds meer ‘fake’ combo’s: wel een los stuur en stuurpen, maar dan met overkappingen en ‘fairings’. Van een afstandje zie je bijna geen leidingen, maar als je goed kijkt ontwaar je ze wel. Onder die ‘fake’ combo’s zijn dan weer speciale oversized en geovaliseerde spacers te vinden.



Allrounders voor 2021

Voorbeelden: Stevens Izoard Pro Disc, Trek Émonda SL, Specialized Tarmac SL7, Giant TCR Advanced 0.
Kenmerken: de basis van de racefiets. Eigenlijk het type waar de fabrikanten het meest in bedreven zijn. Geschikt voor elk type rijder. Te koop vanaf circa 1.000 euro. Veel aandacht voor lakwerk en bijpassende onderdelen. Standaard een 50/34 voor, wielen met 25 en 28 mm banden en natuurlijk schijfremmen.



TREND: van 11 naar 12 naar 13 kransjes

Het gaat richting de 12 kransjes op het achterwiel. Elektronische (SRAM en Campagnolo) en mechanische (Campagnolo) 12-speed aandrijvingen worden de norm. Shimano voert al 12 kransjes bij de MTB en komt in 2021 – als het bedrijf 100 jaar jong is – met een 12-speed en deels draadloze update van de Dura-Ace groep. Naar verluidt alleen in combinatie met schijfremmen; vandaar dat we er nog geen profs mee hebben zien rijden in de Tour. Waarom niet? Omdat in het hooggebergte een laag fietsgewicht doorslaggevend kan zijn (bedenk dat de profs maar rond de 65 kilo wegen) en dan maakt een extra gewicht van een halve kilo op de fiets toch uit…Campagnolo introduceerde onlangs een 13-speed onderdelengroep. Speciaal voor gravel; Campagnolo Ekar. Het crankstel is een carbon model met slechts één blad: 38, 40, 42 of 44 tands. De cassette kent drie opties: 9-36, 9-42 en 10-44 tands. Niet vergeten: Ook Rotor heeft een 13-speed cassette.



Endurance bikes voor 2021

Voorbeelden: Merida Scultura Endurance, Cervélo Caledonia, Cube Attain GTC Race, Look 765 Optimum.
Kenmerken: een aluminium of carbon frame met een ontspannen geometrie. Korte bovenbuis, langere balhoofdbuis, brede banden, speciale zadelpen en een aangepaste versnellingsbak waardoor je minimaal 1 op 1 kan rijden. Maar ook met een sportief uiterlijk; geen enkele rijder wil op een suffe racer rijden.



TREND: schijven voor en achter

Alle nieuwe modellen worden vrijwel alleen maar met schijven ontwikkeld en geproduceerd. Altijd met een 12mm steekas, 142mm inbouwbreedte achter, 100mm voor, ‘flat mount’ aansluiting, passend voor zowel 140 als 160mm schijven. Dit is ondertussen de internationale standaard.



Aerobikes voor 2021

Voorbeelden: Merida Reacto, Lapierre Aircode DRS, Scott Foil Disc, Focus Izalco Max Disc. 
Kenmerken: plat en gemeen. Een aluminium of carbon frame met grote zijvlakken, een aero combo, een staande buis met inkeping, korte staande achtervorken, korte balhoofdbuis en een echte aero racehouding. Versnellingen waarmee je indien gewenst veel meters kan maken: een 10 achter of een ‘53’ voor. Je bent helemaal het mannetje (m/v) als je met zo’n fiets aankomt rijden. Een goede ‘core’ is een absolute voorwaarde.



TREND: dikkere banden, bredere velgen

Een trend die ook in 2021 doorzet; dikkere banden. Van 25 gaat het naar 28, 30 en 32mm. En dan in combinatie met bredere velgen waardoor het rubber ook lekker breed ligt. Tubeless? Ja, maar nog steeds niet overal. Het zijn vooral de merken van de fietsenproducenten zelf die daar op inzetten, zoals bij Giant en Trek.

 



Gravelbikes voor 2021

Voorbeelden: Sensa Gravel Romagna, Liv Devote, Cannondale Topstone, Cube Nuroad C62
Kenmerken: avontuur op twee wielen. Opvallend uiterlijk. Versnellingen waarmee je indien gewenst een berg kunt opfietsen. Frames van aluminium, carbon en ja, ook staal. 1x aandrijving populair, maar dan wel met een ‘42’ achter. Veel nokken voor frametassen. Een mix van hip, adventure en ultimate coolness. Zowel SRAM, Shimano als Campagnolo hebben ‘dedicated’ gravel onderdelengroepen.



TREND: gravel en bike packing

In 2020 populair geworden, in 2021 nog extra: gravel en bike packing. Mede door corona en de groeiende populariteit van GPS-devices. Nederland en België kent best veel onverharde wegen en omdat we niet naar de Alpe of de Stelvio konden reizen, bleven we vooral binnen de landsgrenzen. Ouderwets op fietsvakantie, maar dan cool. Voordeel van een gravelfiets is dat er veel varianten zijn: aluminium, carbon, staal, bike packing, adventure bike, 650B en 700C wielen, ingebouwde veerelementen, banden tot 50mm breed en nog veel meer.



E-Road & E-Gravel voor 2021

Voorbeelden: Isaac Saros, Scott Addict eRide, Canyon Endurace-On.
Kenmerken: een extra ondersteuning in de vorm van een motortje. En door dat motortje (van Fazua, E-Motion, Bosch of Steps) vrijwel onzichtbaar in een sportief ‘chassis’ van voornamelijk aluminium te bouwen rijd je niet meer voor aap. Je kunt nog steeds niet harder dan 25 km per uur, maar je kunt zo wel lekker mee met je groepje -als die tenminste geen 40 gaan rijden… Ideaal voor licht ‘off road’ gebruik waar de snelheid vaak lager ligt.



TREND: prijzen blijven op peil

In 2020 zagen we veel vraag en schaarste, weinig tot geen korting. Voor 2021 zien we geen significante verhoging van de prijzen: een aluminium racer met Shimano 105 en schijven kost snel 1.750 euro, een carbon met Ultegra 8000 tegen de 2.500 euro. Wel worden er aan de bovenkant steeds meer racers met prijskaartje van 11.000 euro aangeboden. Vaak in gelimiteerde oplages. En die zijn zo verkocht…

 

Kies je abonnement

Racetrends

10/11
Loading ...