Door de toegenomen populariteit van de e-bike bij een breder publiek komt de problematiek rondom fietsaccu’s regelmatig in het nieuws: met name de tegenvallende batterijprestaties en korte levensduur van de dure accu’s zorgen voor veel discussie. Consumenten worden vaak pas met de hoge nieuwprijzen van een vervangende fietsaccu geconfronteerd, als ze zich bij de vakhandel melden met een defecte of versleten batterij. Heskon, een van de grootste fietsaccu revisiebedrijven in Nederland, vertelt waarom gebruikte e-bike accu's vaker een tweede leven krijgen.
Lees verder
Ondanks het aanzienlijke kostenvoordeel van revisie gaven veel consumenten tot nu toe de voorkeur aan een volledig nieuwe accu. De kleine groep die bekend was met reviseren, zette vraagtekens bij de veiligheid en kwaliteit van het gereviseerde product. Ondanks dat het in veel andere branches wel gebruikelijk is om een versleten apparaat een tweede leven te geven (denk bijvoorbeeld aan refurbished smartphones en laptops). Ook door de vakhandel werd nauwelijks aangestuurd op reviseren door negatieve ervaringen uit het verleden. De bestaande vooroordelen waren voor een groot gedeelte terecht en kwamen voort uit de beperkingen die revisie had ten opzichte van een nieuwe accu: lange wachttijden door kleinschalige productie, kwaliteitsissues, beperkte garantievoorwaarden en relatief kleine marges.
De afgelopen vijf jaar zijn fietsaccu’s qua capaciteit steeds groter en technisch geavanceerder geworden. De gemiddelde prijs van een replacement accu steeg, maar over het algemeen werden de lithium-ion batterijen niet minder kwetsbaar voor slijtage. Vandaar dat er vanuit de markt geleidelijk meer vraag kwam naar een duurzamer en meer betaalbaar alternatief. Als antwoord op deze groeiende behoefte werd begin 2017 gestart met een online revisie platform voor consumenten, waar bezoekers de mogelijkheid kregen om op afstand een revisie voor hun versleten accu te bestellen: fietsaccu-revisie.nl. Door verschillende fasen in het bestelproces te vereenvoudigen en te werken volgens het ‘no cure, no pay’-principe, werd het voor meer consumenten aantrekkelijker om hun versleten accu te laten ‘opfrissen’.
Met de overstap richting het nieuwe reparatiecentrum in Tilburg heeft Heskon definitief de volgende stap gezet om ook voor de vakhandel op grote schaal fietsaccu’s een tweede leven te geven. Daarnaast hebben verschillende aspecten van het revisie-proces extra aandacht gekregen om zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoeften van de zakelijke markt:
Naast het bestaande consumentenplatform is sinds begin van dit jaar heskon.nl gelanceerd: een nieuw online portaal met voordelige all-in tarieven, speciaal voor de vakhandel. Met een Heskon Zakelijk account kan eenvoudig voor meerdere accu’s op rekening een revisie worden besteld. Het pakket met de versleten accu wordt de volgende werkdag al door een gespecialiseerde ADR-koerier opgehaald op het gewenste adres. De investeringen op het gebied van veiligheid en kwaliteit hebben onder anderen tot resultaat gehad dat Heskon zich sinds 2019 als eerste fietsaccu revisie bedrijf officieel BOVAG-lid mag noemen. Het feit dat een brancheorganisatie als BOVAG openlijk haar steun uitspreekt is een belangrijke stap voor de ontwikkeling van revisie als duurzaam, voordeling én veilig alternatief.