Advertorial

Heskon_665

Accurevisie:

inmiddels wél een aantrekkelijk alternatief voor de vakhandel

Door de toegenomen populariteit van de e-bike bij een breder publiek komt de problematiek rondom fietsaccu’s regelmatig in het nieuws: met name de tegenvallende batterijprestaties en korte levensduur van de dure accu’s zorgen voor veel discussie. Consumenten worden vaak pas met de hoge nieuwprijzen van een vervangende fietsaccu geconfronteerd, als ze zich bij de vakhandel melden met een defecte of versleten batterij. Heskon, een van de grootste fietsaccu revisiebedrijven in Nederland, vertelt waarom gebruikte e-bike accu's vaker een tweede leven krijgen.

Lees verder 

Header foto in kolom - 6:4 verhouding

Negatieve associaties met revisie

Ondanks het aanzienlijke kostenvoordeel van revisie gaven veel consumenten tot nu toe de voorkeur aan een volledig nieuwe accu. De kleine groep die bekend was met reviseren, zette vraagtekens bij de veiligheid en kwaliteit van het gereviseerde product. Ondanks dat het in veel andere branches wel gebruikelijk is om een versleten apparaat een tweede leven te geven (denk bijvoorbeeld aan refurbished smartphones en laptops). Ook door de vakhandel werd nauwelijks aangestuurd op reviseren door negatieve ervaringen uit het verleden. De bestaande vooroordelen waren voor een groot gedeelte terecht en kwamen voort uit de beperkingen die revisie had ten opzichte van een nieuwe accu: lange wachttijden door kleinschalige productie, kwaliteitsissues, beperkte garantievoorwaarden en relatief kleine marges.  

 

Behoefte aan een alternatief

De afgelopen vijf jaar zijn fietsaccu’s qua capaciteit steeds groter en technisch geavanceerder geworden. De gemiddelde prijs van een replacement accu steeg, maar over het algemeen werden de lithium-ion batterijen niet minder kwetsbaar voor slijtage. Vandaar dat er vanuit de markt geleidelijk meer vraag kwam naar een duurzamer en meer betaalbaar alternatief. Als antwoord op deze groeiende behoefte werd begin 2017 gestart met een online revisie platform voor consumenten, waar bezoekers de mogelijkheid kregen om op afstand een revisie voor hun versleten accu te bestellen: fietsaccu-revisie.nl. Door verschillende fasen in het bestelproces te vereenvoudigen en te werken volgens het ‘no cure, no pay’-principe, werd het voor meer consumenten aantrekkelijker om hun versleten accu te laten ‘opfrissen’. 

Heskon_666

Transitie naar zakelijke markt

Met de overstap richting het nieuwe reparatiecentrum in Tilburg heeft Heskon definitief de volgende stap gezet om ook voor de vakhandel op grote schaal fietsaccu’s een tweede leven te geven. Daarnaast hebben verschillende aspecten van het revisie-proces extra aandacht gekregen om zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoeften van de zakelijke markt:  

  • Kortere reparatietijd en schaalbaarheid
    Behalve dat de productiecapaciteit aanzienlijk werd uitgebreid, is ook de snelheid en veiligheid van het productieproces verder geoptimaliseerd waardoor zelfs in het hoogseizoen grote hoeveelheden fietsaccu’s in relatief korte tijd getest en gereviseerd kunnen worden.

  • Groter assortiment
    De afgelopen jaren zijn fietsaccu’s ‘intelligenter’ geworden door de communicatie van het elektronische gedeelte met de fiets. Dit heeft het reviseren van accu’s complexer gemaakt en vraagt om meer dan alleen expertise over de batterij. Door specialisten uit verschillende disciplines (elektrotechniek, ICT en mechatronica) samen te brengen, is het gelukt om steeds meer accu’s te repareren die voorheen als ‘onherstelbaar’ werden aangemerkt.  

  • Aandacht voor kwaliteit materialen en scholing
    Een kleine kostenbesparing op materiaal weegt niet op tegen de potentiële kwaliteits- en veiligheidsrisico’s. De kwaliteit van het eindproduct wordt geborgd door uitsluitend gebruik te maken van A-merk energiecellen van LG, Samsung of Panasonic. Daarnaast ondergaat elke reparateur bij Heskon een uitgebreide veiligheidstraining, waarbij men onder toezicht veilig om leert te gaan met de risico’s van li-ion accu’s.  

  • Hoge prioriteit veiligheid
    Zowel de binnenkomende als uitgaande accu’s worden aan een strenge controle onderworpen: bij de eindtest wordt een batterij extra zwaar belast in een speciaal testprotocol per accutype, om een veilige werking van het gereviseerde product te kunnen waarborgen. Daarbij wordt een groot gedeelte van de accu’s standaard in één van de testfietsen gecontroleerd.  

  • Heldere garantievoorwaarden
    De beperkte, onduidelijke of soms ontbrekende garantievoorwaarden die in de beginjaren van toepassing waren op een gereviseerde accu schrokken veel consumenten en zakelijke gebruikers af. Door heldere garantievoorwaarden te bieden (bv. tot 2 jaar garantie op alle vervangen onderdelen) zien steeds meer mensen revisie als een reëel alternatief.
Heskon_667

Eerste BOVAG-revisiebedrijf

Naast het bestaande consumentenplatform is sinds begin van dit jaar heskon.nl gelanceerd: een nieuw online portaal met voordelige all-in tarieven, speciaal voor de vakhandel. Met een Heskon Zakelijk account kan eenvoudig voor meerdere accu’s op rekening een revisie worden besteld. Het pakket met de versleten accu wordt de volgende werkdag al door een gespecialiseerde ADR-koerier opgehaald op het gewenste adres. De investeringen op het gebied van veiligheid en kwaliteit hebben onder anderen tot resultaat gehad dat Heskon zich sinds 2019 als eerste fietsaccu revisie bedrijf officieel BOVAG-lid mag noemen. Het feit dat een brancheorganisatie als BOVAG openlijk haar steun uitspreekt is een belangrijke stap voor de ontwikkeling van revisie als duurzaam, voordeling én veilig alternatief.    

 

www.heskon.nl

Accurevisie, onderzoek Bovag met pilot

Heskon

6/12
Loading ...