Accutester laat geen ruimte voor discussie

De accu is veruit het meest kwetsbare onderdeel van de e-bike. Het is ook het onderdeel waar je als dealer het meeste gezeur met je klanten over kunt krijgen. Met een accutester krijgen jij en je klant inzicht in de staat van de accu en voorkom je vervelende discussies die de relatie met je klant in de weg kunnen staan.

Lees verder 



Als tweewielerspecialist is het essentieel dat je de klant goed kunt informeren over de status van de accu van zijn of haar e-bike: wanneer je de e-bike wilt inruilen en een reële waarde moet geven, maar zeker ook als er problemen zijn met de accu of de actieradius (sterk) terugloopt. Met een accutester breng je de staat van de accu heel gericht in kaart en straal je ook vakmanschap en betrouwbaarheid uit. Richting de klant kun je - met de uitdraai van de test in de hand - het probleem dat er met de accu is goed verduidelijken en een gericht advies geven. Duidelijkheid en geen discussies dus.

Foto in kolom- 6:4 verhouding

Elke inruiler gaat eerst aan de accutester

Bart Brouwer vertelt: “Wat wij bij een inruil als eerste doen, is de e-bike in de werkplaats testen en uitlezen. We kijken naar de leeftijd en de conditie van de fiets en naar de slijtagedelen. Daarbij mag de klant gerust meekijken. Doel hiervan is meer bewustwording krijgen bij de klant, bijvoorbeeld om aan te kunnen tonen dat de elektrische fiets nog maar een kleine actieradius heeft.” De inruilprijs die Brouwer vervolgens biedt, is niet afhankelijk van de waarde van de aankoop die een klant gaat doen. “We bieden een zuivere inruilprijs aan, de daadwerkelijke waarde die de e-bike heeft. Als de accu moet worden vervangen, calculeer ik dat in de inruilprijs.”

Accutester stimuleert verkoop gebruikte e-bikes

Door accu’s van ingeruilde fietsen te testen, kun je een reëel beeld geven van de waarde van de fiets. Maar ook bij de verkoop van gebruikte fietsen bewijst de accutester zijn waarde. Plak op de fiets het bonnetje met de laatste diagnose en de consument weet precies wat de capaciteit van de accu is en wat hij of zij dus koopt. Is de capaciteit naar het idee van de klant onvoldoende, dan kijkt hij of zij naar een andere fiets of gaat voor een nieuwe of gereviseerde accu.  

 

Welke accutester moet ik hebben?

Er zijn verschillende testers op de markt. Het grootste verschil tussen deze testers is de mate van complexiteit van de test; deze varieert van een simpele en snelle test tot een langdurige sessie die veel meer informatie geeft. Welk testapparaat voor jouw werkplaats het meest geschikt is? Deze handige tips helpen je om de juiste keuze te maken:

  • Check of de tester die je wilt aanschaffen de merken die je voert kan testen.
  • Welke communicatiekabels heb je nodig om de verbinding tussen accu en tester te maken? Zitten deze bij de accutester of moet je ze apart aanschaffen (dus extra investeren)?
  • Vraag je af of je het verloop van de test wilt kunnen volgen. Zo ja, dan moet hij deze mogelijkheid wel bieden.
  • Moet de accutester een uitdraai van de test kunnen maken voor de klant en eventueel de eigen administratie? Dan moet hij deze optie wel hebben.
  • Kan ik met deze tester ook speed pedelecs testen? Accu’s van high speed e-bikes worden veel sneller leeg getrokken, de tester moet dit wel aan kunnen.
Accutester_691

Bryan de Groot: ‘werking is heel eenvoudig’

Bryan de Groot werkt met de Batterytester. Het gebruik is heel eenvoudig: “Doordat er met de tester uiteenlopende stekkers worden geleverd, kun je veel verschillende accu’s testen. Op bijna elke accu staat een plus en min. Staan die tekens er onverhoopt niet op en sluit je de tester verkeerd om aan, dan meldt de tester dit netjes en maak je geen kortsluiting. Je schakelt de tester in, drukt op de startknop en het testen begint. Wanneer de klus is geklaard, komt er een melding op het scherm. Je drukt nog een keer op een knop en dan komt de bon met resultaten eruit. Of je opent de diagnose in het scherm.”

Verschillende niveaus van testen

Er zijn verschillende niveaus van testen te onderscheiden. Afhankelijk van het type accutester kun je deze tests uitvoeren. Allereerst is daar de sneltest. Hierbij wordt de accu enkel op spanning getest. Daarbij wordt de accu gedurende een korte tijd flink belast, waarna het spanningsverschil wordt gemeten en de interne weerstand van de accu kan worden berekend. De test geeft niet de garantie dat een accu goed is. Bij de capaciteitsmeting wordt de accu leeg getrokken alsof de fietser daadwerkelijk het maximale aantal kilometers ermee fietst. Hiermee krijg je informatie over wat de accu nog aan kan en of er cellen slecht of kapot zijn. Om de accu te kunnen retourneren aan de fabrikant is het verstandig een gecombineerde metig van capaciteit en interne weerstand uit te voeren. Dit geeft je een onderbouwd argument richting de leverancier als je de accu voor garantie claimt.  

 

Hoe verdien ik de investering in een accutester terug?

De prijs van een goede accutester ligt ergens tussen de 500 en 1.000 euro. Die investering verdien je terug doordat je jezelf minder snel in de voet schiet bij inruil van een e-bike. Verschillende consumenten zullen bij inruil zeggen dat de accu in perfecte staat is en de fiets nog nooit is gevallen. De accutester bewijst het (on)gelijk van de klant. Je verdient de investering in een accutester ook terug doordat je geld kunt vragen voor het testen van een accu.

Foto in kolom - 6:4 verhouding

Daarom loont de investering in een accutester

  • geen miscalculaties bij aangeboden fietsen
  • hogere verkoopprijs gebruikte fietsen dankzij rapport
  • klant investeert sneller in een nieuwe of zwaardere accu
  • geen discussies met klanten over accukwaliteit
  • tijdsbesparing doordat accuproblemen direct duidelijk zijn
  • je bindt klanten aan je bedrijf
  • mogelijkheid voor extra service richting klanten

Tweewieler 1 euro-actie

Accutester

11/12
Loading ...