Advertorial

ZEG gebouw
ZEG plaatst contractleveranciers op de eerste rij

Gérard Mimpen:

“Als er iets nieuws komt, dan willen we daar gelijk op inspringen”

Met onder andere een solide netwerk contractleveranciers, een drietal eigen fietsmerken en uitgekiende marketingondersteuning wordt ZEG meer en meer een belangrijke retailpartner in de Benelux. De Duitse inkooporganisatie wil de komende jaren gestaag verder groeien.

Lees verder 

Een voorname tak van ZEG is de groothandelsfunctie. De inkooporganisatie uit Keulen biedt onder andere fietsen van Flyer, Hercules en Kettler – alle drie dochterondernemingen – en een keur aan onderdelen en accessoires. Fuxon (onderdelen), Supero (banden) en Apura (fietskleding) zijn eigen O&A-merken. Bovenal beschikt ZEG over een mooi, compleet netwerk aan bekende contractleveranciers, van Schwalbe tot aan Shimano.

 

Aandacht

“We werken goed en intensief samen met onze contractleveranciers en geven hen een bevoorrechte positie. Zij krijgen bijvoorbeeld ruimte om sessies te houden ten overstaan van ZEG-leden. Daarin presenteren zij hun innovaties, zodat de informatieoverdracht perfect is. Contractleveranciers hebben ook mogelijkheden om tijdens beurzen bij ons te staan. En we bieden hen aan centraal te betalen. Onze opvatting is dat je niet ieder merk zoveel aandacht kunt geven. Daarom we zijn selectief in het opnemen van contractleveranciers”, zegt directeur Gérard Mimpen van ZEG Benelux.

 

“Met de inkoop via ZEG zijn inkoopvoordelen te behalen”, zegt Mimpen, die benadrukt dat retailers te allen tijde vrij zijn en blijven in de keuzes die zij maken. “Een ondernemer bepaalt zelfstandig wat hij wel of niet met ons wil doen en hoeveel hij bestelt. Retailers beheren bovendien hun eigen orders en backorders. Wij sturen niets centraal aan.”

 

Onderscheidend

Een net zo belangrijk onderdeel van het dienstenpakket van ZEG is de exclusieve levering van de eigen merken Bulls, Zemo en Pegasus. “Die hebben goede condities. Enerzijds als het gaat om de prijs-kwaliteitverhouding, anderzijds qua marges en betalingsregelingen voor dealers. Dat zijn belangrijke argumenten voor winkelondernemers om de merken te voeren”, zegt Gérard Mimpen, directeur van ZEG in de Benelux. “Als wij in een bepaald gebied een dealer hebben die mooie omzetten draait met Bulls, Pegasus en Zemo, dan kennen we die zaak een groter exclusief gebied toe.”

 

Innovatiepower

Er zit de nodige innovatiepower achter de drie merken. Niet voor niets hebben Pegasus, Bulls en Zemo eigen productontwikkelingsteams. “Als er iets nieuws op de markt komt, dan willen we daar gelijk op inspringen. Zo hebben we dat bijvoorbeeld gedaan toen Bosch met de Powertube kwam, en zo doen we het ook nu Bosch met een sterkere motor en grotere accucapaciteit van 750 wattuur komt. Voor modeljaar 2022 hebben we onze frames aangepast, zodat we die nieuwe technologie meteen kunnen leveren. We willen met Bulls, Zemo en Pegasus koplopers zijn.”  

 

ZEG kijkt bij productontwikkeling specifiek naar de behoeften van dealers in de Benelux. Sinds maart is Hugo Velthuis in dienst, het is zijn rol om de Benelux-belangen te behartigen. “Op dat moment was modeljaar 2022 al zo goed als rond. Met het oog op 2023 heeft Hugo al diverse zaken ontplooid. Daarvoor is hij met een groot aantal productgeoriënteerde klanten in contact getreden”, vertelt Mimpen.  

 

Online marketing

Nieuw dit jaar is de online microtargeting in de marketingaanpak. In het verzorgingsgebied van belangrijke dealers richt ZEG zich op consumenten van wie aan de hand van online zoekgedrag bekend is dat zij zich op de aanschaf van een nieuwe fiets oriënteren. “We proberen hen te informeren over onze eigen merken en te interesseren voor een bezoek aan de dealer. Dit verloopt heel goed en is vele malen efficiënter dan het rucksichtslos verspreiden van strooifolders. Daarvan is het effect nauwelijks te meten.”  

 

Bonus- en winstuitkering

Substantieel zakendoen met ZEG kan financieel aantrekkelijk zijn voor retailers. ZEG is namelijk een coöperatie naar Duits recht. Dat betekent bijvoorbeeld dat retailers recht hebben op een bonus- en winstuitkering. Daarbij geldt: hoe groter de volumes, hoe hoger het voordeel uitvalt. “De afspraken gelden niet per merk of productgroep, bij ons telt alles. Dus als je veel banden afneemt, dan worden de kinderzitjes goedkoper – en andersom. Het voordeel door de bonus- en winstuitkering kan zelfs meer dan 10 procent zijn.”  

 

Dit artikel is gesponsord door ZEG.

Duurzaamheid fabrikanten

ZEG plaatst contractleveranciers op de eerste rij

5/10
Loading ...