Het leefklimaat in de stad staat onder druk. 30 steden gaan zero emissie-zones inrichten, vervuilende busjes ruimen het veld, de duurzame cargobike vult de leemte in. Experts verwachten een jaarlijkse groei van 50 tot 60%. Maar er zijn ook flinke uitdagingen. Want hoe geef je de cargobike een plek binnen de – toch al overbelaste – infrastructuur? En hoe speel je als cargobike-fabrikant in op de eisen die vervoerders stellen? In deze vierdelige video schetst Tweewieler de hoofdrol die de cargobike in de duurzame stad gaat vervullen.
Lees verder
De bezorgdienst van de toekomst wordt de cargobike. In deze video geven drie specialisten – elk vanuit hun eigen discipline – hun kijk op de logistieke ontwikkelingen in de duurzame binnenstad en de rol die de cargobike daarin gaat vervullen. Susanne Balm (projectleider Sustainable City bij de Hogeschool van Amsterdam), Jorrit Kreek (Urban Arrow) en Lodewijk Aandewiel (projectmanager duurzaamheid bij PostNL) vertellen over de essentiële rol van de cargobike binnen de last mile, hoe de cargobike in de haarvaten van de stad kan komen en hoe essentieel hubs zijn voor een succesvolle inzet van cargobikes.
Hoe dieper je de binnenstad in komt, hoe groter de druk op de infrastructuur wordt. En die binnenstad moet nu juist het domein van de vaak toch wel fors uitgevoerde cargobike worden. Hoe gaan we dat plooien? In deze video geven twee specialisten – elk vanuit hun eigen discipline – hun kijk op de infrastructurele problemen van onze steden en geven ze oplossingsrichtingen aan. Zowel Remco Tekstra, sectiemanager Fietsen bij RAI Vereniging als Ruud Ditewig, projectleider bij de gemeente Utrecht voorzien een compleet andere inrichting van de binnenstad. “We moeten slim omgaan met de ruimte die ontstaat doordat auto’s en busjes uit de binnensteden verdwijnen.”
De eerste cargobikes waren ‘gewone’ bakfietsen met een extra klep. Het intensieve gebruik maakte dat praktisch elk onderdeel het binnen de kortste keren begaf. Fabrikanten trokken zich de problemen aan en brachten hun cargobikes gericht naar een hoger niveau. In deze video beschrijven vier specialisten – elk vanuit hun eigen discipline – hoe de bakfiets transformeerde tot een échte cargobike en wat de volgende stappen in die ontwikkeling zijn. Lodewijk Aandewiel (PostNL), Jorrit Kreek (Urban Arrow), Michel van Eijnatten (Fulpra) en Annick Roetynck (LEVA-EU) zien hoe de cargobike zich ontwikkelt tot een degelijke, duurzame en krachtige vervanger van de bestelwagen.
Experts hebben geen enkele twijfel. Op zoek naar dé duurzame oplossing voor logistieke problemen in drukbevolkte gebieden, komen bedrijven het komende decennium steeds vaker terecht bij de cargobike. Want samen met light electric vehicles en zelfrijdende voertuigen zorgt de commerciële bakfiets voor een optimaal gebruik van de ruimte, de gewenste mobiliteit en een veilige leefomgeving. In deze video beschrijven vier specialisten – Jorrit Kreek (Urban Arrow), Remco Tekstra (RAI Vereniging), Iskander Smit (INFO) en Ruud Ditewig (gemeente Utrecht) – hoe de bakfiets in het straatbeeld van de toekomst opereert. Hij wordt het witte busje van nu, maar wél duurzaam!