Middenmotor-nieuwtjes

Hot stuff

Middenmotoren zijn helemaal hot. In 2017 had 63% van de verkochte e-bikes er één, tot en met augustus van dit jaar staat de teller al op 68%. Fabrikanten spelen gericht op de groeimarkt in met allerhande nieuwe motoren en systemen. Drie krenten uit de pap: 


Foto in header kolom - 6:4 verhouding

Middenmotor systemen_190

Steps 5000 

Middenmotor systemen_191

Conti Revolution

Middenmotor systemen_192

Brose C-drive 

Shimano Steps E5000: voor stadse pakezels

De Steps E5000 e-bikes groepset is eind november leverbaar. Shimano betitelt de groep als de ‘meest betaalbare en lichtste’ op de markt. Doel is e-bikes betaalbaarder te maken voor een grotere groep fietsers, waarbij het speerpunt de stadsfietser vormt die regelmatig bepakt en bezakt door de straten moet. Hart van de set is de middenmotor met 40 Nm koppel en een gewicht van 2,5 kg, 380 gram minder dan andere Steps-motoren. De motor wordt gevoed met een accu van 418 of 504 Wh. Het systeem kent eco-, normal- en high-ondersteuning. Zoals bij alle Steps-systemen, krijgen rijders meer acceleratie wanneer de druk op de pedalen toeneemt. Dit helpt de batterijcapaciteit te sparen. Snelheid en accucapaciteit zijn af te lezen op het display, maar middels de nieuwe E-TUBE RIDE-app en EW-EN100-junction box ook op de fietscomputer of smartphone. Voor een echt eenvoudige set-up kan alleen de junction box worden gebruikt. Dan ontbreken display en ondersteuningsschakelaar. Binnen Steps E5000 zijn er aandrijfopties met (Di2) derailleur of de interne versnellingsnaven Alfine Inter-11/8-speed, Nexus Inter-8/7-speed en de nieuwe Nexus Inter-5E met optioneel automatisch schakelen. Alle interne naafsystemen zijn compatibel met het Gates riemsysteem. Qua remsysteem zijn de smaken schijfrem, roller brake, terugtraprem en V-brake.

Conti 48V Revolution: E-bike met pienter pookje

Met haar 48V Revolution middenmotor had Continental een wereldpremiére; een e-bike motor met ingebouwde traploze automatische transmissie N380 van Enviolo. De motor met CVT (continu variabele transmissie) werd als eerste gemonteerd op de E-bikemanufaktur 8CHT en heeft een versnellingsbereik van 380 procent. De motor heeft een koppel van 70 Nm en weegt ruim zes kg. Ze spaart wel het gewicht van een versnellingssysteem in de achtnaaf of een derailleursysteem uit. Conti levert met de 48 V Revolution een compleet middenmotor-systeem. Fietsconstructeurs hebben de keuze uit een onderbuisaccu van 500 Wh en een geïntegreerde accu van 450 of 600 Wh. De bediening kan met de Ergon bedieningseenheid en de Shift bedieningseenheid. De Ergon is geïntegreerd in het linker-handvat, de Shift met joystick kan links en rechts worden geplaatst. Het XT-display van Conti is compleet uitgevoerd en kan nog worden uitgebreid met Bluetooth voor koppeling aan de smartphone voor data-overdracht, navigatie en tweede scherm-functie. Met haar 48 V Revolution wil Continental de concurrentie aan met de aandrijfsystemen van Bosch. Daarbij schermt de fabrikant ermee dat ze een veel completer plaatje biedt met - naast de motor met automatische transmissie – een speciaal voor e-bike tandriem, ABS, intube accusysteem en speciale e-bike banden.

Brose Drive C: stille snaaraandrijving

Het Duitse Brose – van origine fabrikant van auto-onderdelen – maakt sinds een aantal jaren ook e-bike motoren. Daarbij gebruiken ze dezelfde productietechnologie. De Drive C is het vijfde e-bike systeem dat Brose ontwikkelde en is vooral bedoeld voor de stadsfiets. De afmetingen zijn gelijk aan die van de andere systemen van Brose. Kenmerkend is dat de Drive C veel ontwerpvrijheid biedt aan ontwikkelaars omdat ze 360 graden rond de trapas kan worden gepositioneerd. De Drive C levert de stads-e-biker een continu, soepel vermogen binnen een trapfrequentiebereik van 20 tot 70 omwentelingen per minuut. Ongeacht de cadans levert de aandrijving een koppel van 50 Nm. De ondersteuning is maximaal 280 procent. Waar de Brose Drive C net als alle Brose-systemen vooral in uitblinkt, is de stilte die ze levert. Brose bereikt dit door in de aluminium behuizing een met koolstof versterkte aandrijfriem van Gates te plaatsen. Behalve dat deze muisstil zijn werk doet, zorgt de riem er ook voor dat trillingen niet worden doorgegeven aan het pedaal. Is de accu leeg, dan is het met een fiets met Brose Drive C net zo gemakkelijk fietsen als met een gewone fiets; het resultaat van de dubbele freewheel-technologie die de aandrijving volledig ontkoppelt.


Cube one way

Middenmotor systemen

8/11
Loading ...