Oversized buizen, dikke banden, stijlvol geïntegreerde accu’s, bluetooth-verbindingen, weggewerkte kabels en aardse kleuren.
Meer en meer fabrikanten volgen de trend en zetten stoere mannenfietsen in de markt. Zoals deze vijf. Zorg - voordat u op een van de vakjes klikt - dat u een zakdoekje bij de hand hebt.
Bij een fiets met Turbo in de naam, reken je op power. Nou, dat heeft deze 2019-Specialized Turbo Vado 5.0 stadsfiets met 350 W middenmotor. Maar zijn kracht maakt hem geen bruut. Integendeel. De Rx Street Tuned-motor biedt dankzij slimme software vermogen wanneer je daarom vraagt: hoe harder je trapt, hoe meer power. Door de interne snaaraandrijving is de motor fluisterstil en vrij van trillingen. Dan de accu; een zware motor vraagt een krachtig exemplaar. Die heeft de Turbo Vado, fraai geïntegreerd in de dikke onderbuis, af te koppelen voor extern laden. Verdere specs: interne kabelgeleiding, geinig spatbord annex bagagedrager en een strakke cockpit.
’t Is dat 45 km per uur de max is, anders trok de Klever X Speed nog wel even door. Wat een power levert de 600 W Biactron-achterwielmotor met 49 Nm koppel. Hier staat gewoon een dikke bike met oversized buizen die het opvallende frame extra stijf maken, stevige 27,5 inch wielen met Super Moto X-banden, kabels netjes weggewerkt, fraaie cockpit, accu ingeklemd tussen zitbuis en onderbuis. Voor 2019 presenteert Klever de X Speed Orange met onder andere seat suspension, standaard 850 Wh accu, USB-poort en display met meerdere functies. Oh ja: de X Speed regenereert wanneer je bergafwaarts gaat. ’t Is dat u het weet.
Wanneer je met beide benen in de 21e eeuw staat, word je van de Trek Super Commuter+ 8S wel blij; een ATB-achtige bouw, lekker dikke buizen, kekke kleur en stoere dikke rubbers om de velgen. Maar de moderne mens wil ook no worries. Daarvoor zorgt de degelijke Duitse Bosch-technologie. De Speed Performance CX middenmotor is gemaakt voor robuust off-road gebruik en stampt met zijn 350 W vermogen en 63 Nm koppel overal doorheen. Even een singeltrack in het stadspark verkennen? Met de hooggeplaatste motor neem je elk obstakel. Van Bosch zijn ook het Purion display en de geïntegreerde 500 Wh accu. Huisleveranciers zijn verder Shimano met zijn XT-groep en natuurlijk huismerk Bontrager.
Bij Haibike doen ze veel dingen net even wat anders. Zo ook bij de 2019-uitvoering van de SDURO Trekking S 9.0 speed pedelec. De aluminium framebuizen zijn niet rond of ovaal maar meer of minder hoekig en op een typische manier gebogen. Zo ontstaat een speels sloping effect dat de fiets lekker eigenwijs maakt. Verrassend is ook de plek van de 500 Wh Bosch-accu. Daar moet je écht naar zoeken, want de engineers hebben hem ín de onderbuis verstopt. De 350 W Bosch Performance-motor met 60 Nm koppel is aan de andere kant weer niet te missen. De makers wilden zeker weten dat de koper zou zien dat dit een stevige e-bike is…
Swiss-made. En dan moet het natuurlijk meer dan goed gebeuren. Nou dat is met de Stromer ST5 wel gelukt. Deze speed pedelec heeft alles in zich wat je anno 2018 zou kunnen zoeken. Hele dikke buizen, een prachtige kleur en werkelijk alles geïntegreerd in het frame. Van kabels en touch screen tot accu en Supernova verlichting. Strakker kan gewoon niet. Naast ultra-strak is de ST5 ook beresterk dankzij de 850 W Syno Sport motor in het achterwiel. Dan nog wat gimmicks: de ST5 gaat automatisch op slot wanneer je wegloopt en van het slot wanneer je terug komt. Je smartphone kan op het stuur worden geplaatst als second screen. En het accucompartiment opent elektronisch.