Accu-refurbisher Zuidewind pleit voor keurmerk

 

 

Aan gereviseerde accu’s kleven risico’s, is de algemene opvatting. Ze kunnen brand veroorzaken, gaan minder lang mee en hebben een kleinere actieradius. Rody de Groot van Zuidewind Accuservice spreekt de vooroordelen tegen, wil af van het rommelen en pleit voor een eigen keurmerk. Klik op de buttons hiernaast en lees zijn verhaal.

Bij revisie door Zuidewind blijft alleen de behuizing over

 

 


Revisiemarkt kampt met een imagoprobleem

 

 

 


Door verkeerd gebruik kan het ook misgaan met een nieuwe accu

 

 


Zo gaat de revisie, eventueel met extra ampères

 

 


Keurmerk geeft direct inzicht in kwaliteit

 

 

 



‘Minimale kans op storing door vervangen accupakket én bms’

Rody de Groot reviseert accu’s volgens de filosofie dat niet alleen het accupakket wordt vervangen, maar ook het battery management system (bms). “Eigenlijk blijft alleen de behuizing over”, vertelt bij. “Het voordeel hiervan is dat alle componenten op elkaar zijn afgestemd en dat je kans op storingen minimaliseert.” Met de keuze voor het reviseren van het complete binnenwerk laat Zuidewind wel een deel van de markt liggen: accu’s van fietsmerken als Sparta, Batavus, Koga en Gazelle worden niet vernieuwd. Rody de Groot: “Deze accu’s horen specifiek bij de fiets en vormen samen met de motor en het display één geheel. In praktijk levert het bijna altijd problemen op als je gaat rommelen in de accu. De communicatie met het display valt weg of een accu laadt na verloop van tijd niet meer op.”

Foto - 6:4 verhouding

Rody de Groot: “In praktijk levert het bijna altijd problemen op als je gaat rommelen in de accu.”

‘Opboksen tegen negatieve berichtgeving’

De revisiemarkt kampt met een imagoprobleem en moet opboksen tegen negatieve berichtgeving in de media zoals spontaan ontbrandende en zelfs exploderende accu’s. Maar ook bij Zuidewind wordt geregeld een accu binnen gebracht die ronduit onveilig is. Rody de Groot: “Vorige week hadden we nog een klant met een elders gereviseerde accu waarvan de cellen open en bloot in de behuizing lagen en niet waren geseald. Je moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren. We hebben de accu niet eens teruggegeven aan de klant, veel te gevaarlijk. Maar er gaan ook ‘hobbyisten’ met de accu aan de slag. In een uurtje wordt de accu opengeschroefd, worden enkele kapotte cellen vervangen door nieuwe, wordt de boel weer dichtgeschroefd en is het fietsen maar. Dat zijn onvoorspelbare potentiële bommen. Levensgevaarlijk.”

Foto - 6:4 verhouding

Rody de Groot: “Er gaan ook ‘hobbyisten’ met accu’s aan de slag. Dat zijn onvoorspelbare potentiële bommen.”

‘Correct gereviseerde accu is even goed als een nieuwe’

Rody de Groot wil de vooroordelen richting de revisiemarkt doorbreken. “Het kan ook misgaan met een splinternieuwe fabrieksaccu. Denk aan de klant die een verkeerde lader gebruikt of die een accu heeft laten vallen waardoor de cellen zijn beschadigd. Een correct gereviseerde accu is evengoed als een nieuwe. Wij vervangen het totale binnenwerk afgestemd op de bestaande lader bij de klant thuis. Zo voorkomen we ook problemen met het opladen.” Dat de vakhandel een revisiebedrijf zoals Zuidewind als een solide partij ziet, blijkt ook uit de groeiende vraag naar nieuwe compatibel modellen. “Wij importeren jaarlijks voor een kleine miljoen euro aan accu’s. Het assortiment omvat zo’n 150 modellen.”

Foto - 6:4 verhouding

Zuidewind vervangt het totale binnenwerk afgestemd op de bestaande lader bij de klant thuis.

De revisie stap-voor-stap

De revisies van de accu’s bij Zuidewind gebeurt – in afwachting van een nieuwe werkplaats – in de werkplaats annex het magazijn achter het kantoor. Rody de Groot: “Het proces is bij ons niet gecompliceerd. Een binnenkomende accu wordt opengeschroefd en het oude cellenpakket en het battery management system (bms) worden verwijderd. In de bestaande behuizing wordt dan het nieuw cellenpakket inclusief bms geplaatst. Eventueel worden er nieuwe aansluitingen gesoldeerd. Als de klant dat wil en als de behuizing de ruimte ervoor biedt, plaatsen we een pakket met meer ampères. Vervolgens wordt de accu dichtgeschroefd, getest, geladen en ontladen.” Zuidewind geeft op alle accu’s een jaar garantie. De oude accu’s verdwijnen in de recyclingbak van Stibat.

Foto - 6:4 verhouding

In de bestaande behuizing wordt dan een nieuw cellenpakket inclusief bms geplaatst.

‘Keurmerk zou hele goede zaak zijn’

Een keurmerk voor de revisiemarkt is er niet, maar De Groot zou een initiatief daarvoor toejuichen. “Klanten kunnen dan in één oogopslag zien dat ze met een deugdelijk product van doen hebben. Maar vraag is wel waarop je zou moeten beoordelen. Wij vervangen complete pakketten inclusief besturing, maar er zijn ook bedrijven die alleen de cellen vervangen en daarvoor de kennis in huis hebben. Het is in ieder geval belangrijk om 1) uit te dragen dat revisie veilig is en 2) duidelijk te maken dat een goed gereviseerde accu niet onder doet voor een nieuwe. Natuurlijk, er kan altijd iets mis gaan, maar zorg ervoor dat je fouten zoveel mogelijk uitsluit. Onze pakketten bijvoorbeeld zijn in de fabriek in China afgeregeld, maar als je in Nederland de plus en de min verkeerd aansluit gaat het alsnog mis.

Foto - 6:4 verhouding

Met een keurmerk is volgens Rody de Groot in één oogopslag duidelijk dat een gereviseerde accu deugdelijk is.



shimano

Refurbishen van accu's

8/10
Loading ...