Ook al is het wettelijk gezien niet verplicht, steeds meer ondernemers overwegen een veiligheidskast voor de opslag van lithium-ion e-bikeaccu’s. Verstandig! Maar wat is een goede kast en aan welke eisen moet hij voldoen? Batterijspecialist Abner Abee van Battery Safety Solutions helpt u op weg met praktische tips.
“Wat een goede en praktische veiligheidskast is, is voor iedere ondernemer anders. Belangrijk is de afmeting. De te kiezen grootte hangt mede af van het aantal accu’s dat je moet opslaan. En waarvoor wil je de kast gebruiken? Er zijn kleinere kasten die als onderbouw onder een bureau of werkbank passen, zodat je er tijdens het werk gemakkelijk accu’s in kunt leggen en uit kunt halen. Maar er zijn ook grotere kasten voor langdurige opslag.”
“Kies voor een kast die specifiek gemaakt is voor het opslaan van fietsaccu’s. Je hebt namelijk ook gemodificeerde kasten die er uit zien als heel normale ordnerkasten. Deze zijn eigenlijk gemaakt voor de opslag van zware chemicaliën. Als er rond zo’n kast brand is, blijft het binnen koel en kan de brand niet in de kast komen. Bij kasten voor e-bikeaccu’s is het precies andersom: het vuur ontstaat binnenin en mag net als de schadelijke gassen die bij de brand ontstaan niet naar buiten.”
Lithium-ion batterijen: extreem brandbaar goedje!
Er is een groot verschil tussen de alkalinebatterijen en lithium batterijen. Een gewone batterij krijg je niet in de fik; de zinkpoederpasta brandt lastig. Maar de lithium-ion batterij is zeer ontbrandbaar. Onder andere het aluminium in de lithium-cel zorgt voor een brand van wel 1.250 graden Celsius. Er is geen externe zuurstof nodig voor ontbranding.
In het filmpje hiernaast ziet u de impact van een brand van lithium-ion batterijen en de effectiviteit van de diverse blusmiddelen.
“Ik zou een veiligheidskast met wieltjes en handvatten willen, zodat ik hem bij een calamiteit naar buiten kan duwen. Een kast kan de brand met negentig minuten vertragen, maar ik zou hem niet al brandend in de werkplaats willen hebben. Ik zou opteren voor een iets minder zware, explosievrije kast die gemakkelijk te verrijden is. Met een intern blusmiddel, die zorgt dat de brand niet groter wordt.” Zware kasten met stevige wanden ter bescherming tegen de snel stijgende temperatuur kunnen vaak met een pompwagen of heftruck naar buiten worden gereden.
“Tijdens werktijd zijn er altijd mensen in de tweewielerzaak die de kast bij een calamiteit naar buiten kunnen duwen. Buiten werktijd liggen de kaarten anders op tafel. Daarom zijn er kasten met ingebouwde slimmigheden. Als de temperatuur in een kast te hoog oploopt, stelt de thermometer dat vast. Die communiceert via een gsm-module met de ondernemer, die wordt gealarmeerd. Ook is het mogelijk om de hulpdiensten direct in te schakelen.”
Reparatie? Haal de accu van de fiets
Als consumenten met bijvoorbeeld een reparatieverzoek over de vloer komen, begin dan in ieder geval met de batterijtest. Laat ze de originele laders meenemen voor het geval de batterij moet worden opladen. Haal de accu van de reparatiefiets en laat die er zeker niet op zitten. Berg de accu op in de veiligheidskast zolang je niet aan de reparatie toekomt. Ben je met de e-bike bezig, dan sta je er dicht op. Zie je rook, pak de accu dan snel op en gooi hem naar buiten. De calamiteit begint altijd met warmte en rookontwikkeling.
“Wil ik wel of geen oplaadmogelijkheid in de kast? Besef dat het opladen één van de gevarenmomenten is. Moet een kast toch een laadmogelijkheid hebben, dan kan dat met een kabeldoorvoer en een stekkerblok met smeltzekering. Bij brand smelt de zekering boven een bepaalde temperatuur en stopt het laden meteen. Omdat het laden warmte genereert, moet een kast met oplaadfunctie kunnen ventileren. Daarvoor moet zo’n kast een vlinderklep hebben, die afsluit bij een calamiteit. Een filter gaat eventuele verspreiding van gassen tegen.”
“Ik zou de aanschaf van een brandveiligheidskast altijd communiceren met de verzekering. Leg aan de hand van je protocol – waarin je het bedrijfsproces bij calamiteiten hebt omschreven – uit wat je doet en wat je in huis hebt. Qua hardware zijn drie dingen belangrijk: een blusser, brandkast en tester. Zeg dat je daarin investeert en dwing op die manier een korting op de premie af.”